ایسیدرو فِرر/فکر کردن با دست

164

فکر کردن با دست

ایسیدرو فِرر (isidro ferrer) در سال 1963 در مادرید به دنیا آمد. در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرد و از مدرسه بین المللی تئاتر ژاک لوکک پاریس فارغ التحصیل شد. پس از مواجهه با موانعی در بازیگری به بارسلون رفت و در استودیو پرت، مشغول به کار شد و مهارت هایی کسب کرد. فرر طراحی است که عناصرتصویری آثارش به اندازه زادگاهش آراگون، خودمختار و متکی به خود است. عناصری که با چیدمان و تلفیق اشیای مختلفی مانند نمک¬پاش، استخوان، اره و غیره از همان وحدتی برای تجسم کل استفاده می‌کند که پیکاسو از زین و فرمان دوچرخه برای تجسم گاو در اثرش بهره گرفت.

در آثار ایسیدرو فِرر اشیا قصه می‌گویند و درام می‌سازند

کارکرد و فرم اشیا در آثار فرر، همچون حلقه‌های دلالت معنا بوده و نمک‌پاش دسیگر تنها ظرفی برای نگهداری و پاشسیدن نمک نیست؛ در آثار وی اشیا قصه می‌گویند و درام می‌سازند و نه در صحنه تئاتر بلکه در هیات و ابعاد پوستر نقش‌آفرینی می‌کنند؛ آفرینشی که در نهایت توسط مکاشفه مخاطب در اجسام کامل می‌شود. در اغلب پوسترهای فرر عناصر تصویری در زمینه‌های تک‌رنگ روشن خودنمایی می‌کند و این فضای خلوت و ساکت عرصه را برای نمود هر چه بیشتر عناصر و شخصیت‌ها فراهم می‌آورد. فرر با چنین فضاسازی در پوستر اجازه تنفس به عناصر متشکل اثر و نیز ذهن مخاطب را می‌دهد تا بتواند به تمرکز او برای کشف و شهود کمک کند.

اغلب آثار ایسیدرو فِرر، پوسترهایی با تنالیته‌های خاکستری و رنگ‌های محدود

نوشتار با زوایای عناصر چنان هم‌راستا می‌شود که چشم مخاطب را به سمت تصویر هدایت کند تا تمام اجزا در یک کل منسجم، به گونه‌ای قرار گیرند که نمایش تصویر اصلی بی عیب و نقص باشد. ترکیب نوشته‌ها توامان بر حضور عناصر تاکید کرده و با اجزای تصویر دارد. اغلب آثار او پوسترهایی با تنالیته‌های خاکستری و رنگ‌های محدود است که ماحصلش در تاویل مخاطبانش معنا می‌یابد. او برای بسیاری از پوسترهایش کلاژهایی با دست می‌سازد و سپس از آن عکاسی کرده و در نهایت نوشتار را به آن می‌افزاید. این طراح گرافیک و تصویرگر برجسته اسپانیایی مهمان ویژه چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای بود. همچنین کتابی از مجموعه آثار وی با عنوان «با دستهایت فکر کن» به همت انجمن طراحان گرافیک ایران و چاپ و نشر هنر معاصر منتشرشد.
بام_گرافیک
دبیر: اونیش امین الهی
نویسنده: حامد کاظمی

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام


این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن logo.gif است

حامد کاظمیمشاهده نوشته ها

Avatar for حامد کاظمی

بام گرافیک، دبیر: اونیش امین الهی نویسنده: حامد کاظمی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.