جِین ایر، معروف‌ترین رمان شارلوت برونته

99

جِین ایر (Jane Eyre) معروف‌ترین رمان شارلوت برونته 

جِین ایر (Jane Eyre) معروف‌ترین رمان شارلوت برونته است. او خواهر امیلی برونته (نویسنده بلندی‌های بادگیر) و آنا برونته بود که به خواهران برونته مشهورند. شارلوت برونته این رمان را در ۱۸۴۷، در لندن با نام مستعار کرر بل منتشر کرد. فیلم‌های متعددی بر اساس این کتاب ساخته شده‌ است.
این رمان درباره زندگی دختری به نام جین است که در کودکی مادر و پدر خود را از دست می‌دهد و پس از ناملایماتی که از بستگان نزدیکش می‌بیند به پرورشگاه سپرده می‌شود و در محیط خشک و خشن پرورشگاه رشد می‌کند. او بعدها در سمت معلم به خانه‌ای اشرافی می‌رود. ارباب خانه، آقای راچستر به تدریج به او علاقه‌مند می‌شود و داستان ادامه می‌یابد.

همان طور که اشاره شد، از جین ایر چندین نسخه سینمایی ساخته شده‌ است. یکی‌ از آخرین نسخه‌ها جین ایر به کارگردانی کری فوکوناگا در سال ۲۰۱۱ بود. در نسخه مشهور ۱۹۴۳ به کارگردانی رابرت استیونسن، اورسن ولز و جین فونتن نقش‌های اصلی را ایفا کرده‌اند.

شارلوت برونته نخستین کسی بود که ایده خود هشیاری شخصی را در ادبیات مطرح کرد

این رمان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آثار ادبی جهان به‌شمار می‌رود. ژانر این رمان همانند اغلب رمان‌های هم‌عصر خود، رمان تربیتی است. نویسنده در این نوع رمان با تمرکز بر روی شخصیت اصلی داستان، روند زندگی قهرمانش را از دوران کودکی تا زمان بلوغ فکری و جسمی به رشته تحریر درمی‌آورد. شیوه روایت جین ایر، اول شخص است. این رمان انقلابی را در نوشتن داستان ایجاد کرد و به نوعی شارلوت برونته نخستین کسی بود که ایده خود هشیاری شخصی را در ادبیات مطرح کرد که پس از او نویسندگان شهیری چون جیمز جویس و مارسل پروست، ایده نهفته در این رمان را پی گرفتند. این رمان با محور قرار دادن مسائل اخلاقی، بسیاری از مسائل اجتماعی مانند تبعیض طبقاتی را مطرح می‌کند. همچنین این رمان یکی از آثار موفق در معرفی و شناساندن مفهوم زنانگی به‌شمار می‌رود.

هنرمندان بسیاری به تصویرسازی جین ایر پرداخته‌اند

این رمان نخستین بار در سال ۱۳۲۹ خورشیدی توسط مسعود برزین تحت عنوان جن ئر ترجمه و تخلیص شد. این اثر توسط نُه مترجم دیگر نیز به زبان فارسی برگردانده شده‌ است.
هنرمندان بسیاری به تصویرسازی جین ایر پرداخته‌اند و برخی تصویرگران متاخر، همچون سانتیاگو کاروسو (Santiago Caruso) به جنبه‌های روانی این رمان نیز توجه داشته‌اند.

Santiago caruso
M.V. Wheelhouse
MONRO S. ORR
F.H. Townsend
Edmund Garrett
Anna & Elena balbusso
Zuzana cupova
Nati chen
Jane Eyre (1943)
Charlotte Bronte

#بام_تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور
تصاویر:

سمیه علیپورمشاهده نوشته ها

Avatar for سمیه علیپور

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.