هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هنر و کروناتوسط : در:


شیوع بیماری کرونا در سرتاسر دنیا روی همه چیز از جمله زندگی عادی مردم تاثیر گذاشت. دنیای هنر نیز در تمامی ارکانش از این قاعده مستثنی نبود و در این مسیر دستخوش تغییراتی شد.

در آمارهای رسمی، مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 به بیش از 2 میلیون نفر در جهان رسید.

این بیماری ابتدا از کشور چین آغاز شد و سپس به اروپا و آمریکا نیز سرایت کرد؛ این همه‌گیری چنان گسترده بود که در همه زمینه‌ها از جمله بخش‌های مختلف هنری تاثیر گذاشت؛ مانند رویدادهای هنری، برگزاری نمایشگاه‌ها و بازدید‌ از موزه‌ها. نمایش آثار هنرمندان در گالری‌ها یکی از ارکان موفقیت حرفه‌ای و تجاری آنان محسوب می‌شود، که بیماری کرونا به شدت تعداد بازدید‌کنندگان و به تبع آن، فروش آثار هنری را تحت تاثیر قرار داده است. حتی دوسالانه ونیز هم به زمان دیگری موکول شد، زیرا شیوع این بیماری، تقویم هنری آن را تا مدت نامعلومی تحت تاثیر خود قرار داده است.

هنرمندان و مسئولین این رویدادها تصمیم به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی گرفتند.

موزه‌ها نیز بازدید مجازی از بخش‌های مختلفشان را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دادند.

این رویکرد جدید در ارایه و نمایش آثار هنری از دو جنبه حائز اهمیت است:

1- بخش‌های مختلف با این رویکرد مخاطبان خود را حفظ کردند.
2-احساس خوبی که در مخاطب با این بازدیدها منتقل می‌شود، روح همدلی را در جامعه جهانی تقویت می‌کند.

در ادامه لینک برخی از بازدید‌های رایگان و آنلاین آثار هنری که در سایت پشت‌بام اطلاع رسانی شده بودند، مجددا معرفی می‌شوند.

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خب سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.