هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

#ماسک_بزنتوسط : در:

ماسک_بزن

هفتاد هنرمند هفتاد اثر هفتاد ماسک


هفتاد هنرمند ، هفتاد اثر ، هفتاد ماسک

هفتاد هنرمند، هفتاد اثر، هفتاد ماسک، جمعه بیستم
تیرماه در گالری کاما گرد هم می‌آیند تا برای من، برای تو،
برای ما، برای بودنمان، برای ماندنمان، فراموش نکن
ماسک بزن !
تاریخ افتتاحیه: ۲۰ تیر‌ماه، ۱۳۹۹ از ساعت ۱۷ الی ۲۱
نمایشگاه از ساعت 11 الی ۱۹ تا تاریخ ۳۱ تیر‌ماه، ۱۳۹۹ ادامه دارد.
گالری در روزهای یکشنبه تعطیل می‌باشد.

خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 44، طبقه دوم.
تلفن: ۸۹۵۳ ۲۲۵۶ ۲۱ ۹۸ +
با آثار هنرمندان شاخص هنر معاصر ایران بر روی ماسک در
نمایشگاهی با عنوان :
#ماسک_بزن در گالری کاما .

هفتاد هنرمند

حسین محجوبی، رضا بانگیز، احمد وکیلی، نصرت الله مسلمیان،
همایون سلیمی، ایرج اسکندری، کاوه نجم آبادی، ‌بهزاد شیشه‌گران،
حسین ماهر، علی ندایی، اکبر نیکان‌پور، رضا هدایت، رضا رینه‌ای،
احمد نادعلیان، احمد محمدپور، رضوان صادق‌زاده، محمدهادی فدوی،
کیوان عسگری، جمشید حقیقت‌شناس، مهناز پسیخانی،
فریده شاهسوارانی، شهلا همایونی، فریدون امیدی، فرناز اخلاقی،
فرح ابوالقاسم، هوشنگ اردویی، شهناز زهتاب، توران فرهت،
امیرشهاب رضویان، سعید محجوبی، شهرام گیل‌آبادی، فربد مرشدزاده،
مجید برزگر، سعید نقاشیان، هومن درخشنده، مرتضی یزدانی،
علیرضا تغابنی، رامین اعتمادی، عادل یونسی، فرشید پارسی‌کیا،
محسن جمالی‌نیک، اشا صدر، مینا سبزی، فاطمه دیواندری،
شهلا آرمین، رسول سلطانی، مرجان اندرودی، عسل فلاح،
محمدعلی الله‌وردی، بهناز جلالی، کاوه افاق، عارف رودباری،
مصطفی نوربخش، سعید امکانیان، علی خالق، پروین حسین‌زاده،
سارا اشرفی، سهیلا پولادزاده، آنیتا اشرفی، حامد بهروزکار،
ماهیار چرمچی، محمدرضا توکلی، غزال کاظمی، آرام مسلم‌زاده،
منیر صحت،المیرا شکرپور، محمد مقدسی، مرمر صالحی، هومن مهردانا

کرونا

شیوع و گسترش کرونا تمام مناسبات سیاسی و اجتماعی و
اقتصادی و فرهنگی هنری را دستخوش تغییراتی ساخته و به
نوعی بشریت را به بازنگری در اصول و قوانین رایج واداشته است.
در این میان هنرمندان نیز تحت تاثیر این پاندمی تعاریف جدیدی را
در عرصه های گوناگون از آفرینش تا عرضه آثار هنری شاهد هستیم .
هدف از این نمایشگاه تنها ارائه کانسپتی سمبلیک از این واقعه و یا
خلق اثر هنری بر روی مدیومی تکرار شونده مانند ماسک نیست
بلکه در پس این لایه سطحی پرداختن به مفهومی عمیق تر است
با تمرکز براین تفکر که جهان در گذری گسترده است از مرز تفاوتها،
تفاوتی که ساخته و پرداخته بشر مدرن مطبّق است .

هنر برای هنر

ویروسی کوچکتر از آنچه در مخیله ات می‌آید و غیر مرئی به
جهانمان نازل می‌شود و این نادیدنی کوچک چنان قدرتی
عظیم در پس لایه‌هایش نهفته است که بزرگترین‌ها را هدف
می‌گیرد و آنها که هیچ غول و قوایی حریفشان نبود را به زانو
در می‌آورد.
کرونا یک اتفاق است. رستاخیزی شاید! که جلودارش
نه ثروت است و نه سِمَت و نه شهرت .چه بسا که مخاطب
مورد نظرش هم بیشتر در همین حوالی تعریف می‌شود!
کرونا یادمان داد که دنیای مقام‌ها و نشان‌ها شاید رو به
انزواست و جهان تشنه رجوع به ذات وجود و اصل خالص
و به نوعی بکارتی در عمقی دست نخورده است .
بر همین اصل تصمیم گرفتیم با تمرکز بر ذات ناب و اصیل
هنر فارغ از هر حاشیه و واسطه‌ای نمایشگاهی برگزار کنیم
تنها با محوریت هنر برای هنر و در پی همین منظور از
هنرمندان شاخص هنر معاصر ایران و همچنین استعدادهای
نویافته تقاضا کردیم آثار فاخر خود را بر روی مدیوم ماسک
(تنها به عنوان سمبل این پاندمی ) خلق نمایند فارغ از هر
جنسیت و موضوعیتی خاص و تنها وابسته به تفکر و انتخاب
هنرمند .

همچنین طی درخواستی که از هنرمندان داشتیم امضای خود را
به جای روی اثر در پشت آن و پنهان از دید مخاطب قرار دهند .
در این نمایشگاه تمام آثار در شرایطی یکسان (از ارائه تا قاب تا
قیمت و…) به نمایش در خواهند آمد و بسیار خرسندیم که مجموعه
کاما میزبان رویدادی در نوع خود بی‌مثال است که طی آن شاهد
هستیم پس از مدتها تعداد قابل توجهی از بزرگان هنر معاصر ایران
در کنار هم گرد آمده‌اند و برای پروژه ای واحد اثری تازه خلق کرده‌اند .
این نمایشگاه به اهتمام شهلا همایونی گردآوری شده و با دستیاری
غزال کاظمی به عنوان دستیار پروژه ارائه گردیده است .

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.