هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

واقعیت زندگی در سنگ‌نگاره‌های 12000 سالهتوسط : در:

Photo by Marie-Claire Thomas

Photo by Marie-Claire Thomas


کشف روزمره زندگی انسانهای 12000 سال پیش در سنگ‌نگاره‌های کلمبیا

برای فهم کامل این کشف، نسل‌ها زمان لازم است. باستان‌شناسان، ده‌ها هزار سنگ‌نگاره از عصر یخبندان، حیوانات وحشی و انسان‌ها در آمازون یافته‌اند. سرزمین Serranía La Lindosa در کلمبیا به تازگی برای تحقیقات باز شده است.
این حفاری‌ها در سال‌ها ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ انجام شد، اما تا زمانی که مستند «راز جنگل: فرمانروایی‌های گمشده آمازون» ساخته نشد، مخفی ماند.

محقق دانشگاه اکستر Exeter)، José Iriarte) به آرت‌نت گفت: «دو چیزی که من را تحت تأثیر قرار داد؛
اول: رئالیسم این نگاره‌ها بود.
به علاوه واقعی بودنشان که قادریم تشخیص دهیم که نقاشی از عصر یخبندان بوده است
دوم: گوناگونی نقاشی‌ها.
از محیط‌های آبی که ماهی، لاک‌پشت، افعی‌ها و مار‌های بوا، تا پرنده‌هایی مثل عقاب و کرکس. همچنین حیوانات خاکی مثل میمون، آهو و اسب.»

جزئیاتی که محققان در مورد این یافته‌ها حدس میزنند

هنرمندانی که این تصاویر را خلق کرده‌اند به ابزار و موادشان بسیار اهمیت می‌دادند. برای مثال دیوار‌هایی که برای نقاشی انتخاب می‌کردند، جوری بوده که باران نخورد. این نشان می‌دهد که به دوام و ماندن نقاشی‌ها اهمیت می‌دادند. آن‌ها همچنین سنگ‌های مناسبی انتخاب می‌کردند که مثل کاغذی بسیار نرم و صاف عمل می‌کرده است.

این تیم از محققان زمانی شروع به تحقیق کردند که این دیوار‌ها را در تصاویر ماهواره‌ای پیدا کرده و متوجه شدند که نقاشی روی سنگ در نزدیکی‌شان وجود دارد و شک کردند که شاید چیز مهم‌تری درباره این سنگ‌ها وجود دارد.
محقق این پروژه به آرت‌نت گفت:«می‌توانید چیز‌هایی شبیه به این را برای صد سال در تلویزیون ببینید، اما از نزدیک، نمی‌خواهم بگویم گریه می‌کنید، اما حتماً احساساتی خواهید شد.»
این خبر به تازگی در سایت معتبر آرت‌نت منتشر شده است.

Palaeo-anthropologist Ella Al-Shamahi compares her hand to a handprint created around 12,000 years ago at Cerro Azul in Guaviare state, Columbia. Photo by Marie-Claire Thomas, courtesy Wild Blue Media.
Palaeo-anthropologist Ella Al-Shamahi compares her hand to a handprint created around 12,000 years ago at Cerro Azul in Guaviare state, Columbia. Photo by Marie-Claire Thomas, courtesy Wild Blue Media.
The pre-Columbian rock art at Cerro Azul in Guaviare state, Colombia dates back around 12,000 years. Photo by Marie-Claire Thomas, courtesy Channel 4.
The pre-Columbian rock art at Cerro Azul in Guaviare state, Colombia dates back around 12,000 years. Photo by Marie-Claire Thomas, courtesy Channel 4.

پایان خبر.

اخبارویژه

فضه زحمتکشAuthor posts

دبیر خبر سایت پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.