هدی زرباف درگذشت

68

هدی زرباف درگذشت

در این روزگار وانفسا، عالم هنر یکی دیگر از هنرمندان خوش‌ذوق خود را از دست داد. هدا زرباف هنرمندی چندرسانه‌ای بود که بیشتر او را به عنوان یک پیکرساز می‌شناختیم. او متولد 1361 و دانش‌آموخته کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد انیمیشن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی هنرهای زیبای از دانشگاه ویزنر اونتاریوی کانادا بود. او که با رسانه‌های مختلفی از جمله مجسمه، ویدیو و چیدمان کار می‌کرد، آخرین مجموعه مجسمه و چیدمان خود را در گالری دستان تهران به نمایش گذاشت. زرباف نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری در ایران، آلمان، آمریکا و کانادا داشته است.

سخن از تناقض آشکار ظاهر و باطن انسان امروز در آثار هدی زرباف

او در اغلب آثارش، با اشاره به ماهیت اشیا، از آرزو و امید و درد و یاس توامان سخن می‌گفت؛ مجسمه‌های پارچه‌ای با اندامی در هم پیچیده و دوخت‌ها و بخیه‌های آشفته‌ای که در عین نفی کمال، وحدت ایجاد می‌کنند و همچنین مبلمان قدیمی که با وجود شکنندگی، ثبات و دوام را بنا می‌نهند، نمایشی از دوگانگی هستند. او با استفاده از عروسک‌های رها شده، لباس‌های متعلق به خود، اسباب بازی‌های قدیمی، موی انسان، قطعات سرامیکی، صداها و تصاویر دیجیتالی به رویاهای فراموش شده در زندگی انسان امروز اشاره می‌کند. رنگ‌های درخشان پیکرهای زرباف در تضاد با فرم در هم تنیده و خورد و له‌شده قرار دارند و این امر از تناقض آشکار ظاهر و باطن انسان امروز سخن می‌گوید. ارجاعات او به بازی‌ها نیز نشان از فراموشی همان رویاها یا حسرت آرزوهای از دست رفته دارند.

کار پلنگ صورتی هدی زرباف و نقدی به صنعت سرگرمی‌سازی هالیوود

کار پلنگ صورتی هدی زرباف نقدی به صنعت سرگرمی‌سازی هالیوودی وارد می‌کند و در عین حال ما را در تضاد با شخصیت‌های کارتونی دوست داشتنی قرار می‌دهد؛ دو پلنگ صورتی روبه‌روی هم نشسته و محتویات شکم خود را بیرون ریخته‌اند؛ موقعیتی مشمئز کننده در قالب طنزی خوش آب و رنگ به نمایش درآمده است. جالب این که این دو پلنگ صورتی روی یک چهارچرخه هستند و به راحتی می‌توانند به دنبال ما سرگردان شوند.
هدی زرباف این عالم و ما را ترک کرد، اما این دشواری و اشمئزاز طنزآلود و کنایه‌آمیز یکی از ویژگی‌های اغلب آثار اوست که همواره با ما خواهد بود.

#پشت_بام
به قلم زروان روح‌بخشان
تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

زروان روح‌بخشانمشاهده نوشته ها

Avatar for زروان روح‌بخشان

عضو شورای سیاستگذاری و سردبیر مجله آنلاین پشت بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.