هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

روژین فرامرزی/پارادوکس جنگ و طبیعتتوسط : در:


پارادوکس جنگ و طبیعت

علاقه روژین فرامرزی به دوخت لباس، به شش سالگی وی برمی‌گردد؛ زمانی که پدرش به او یک چرخ خیاطی اسباب بازی هدیه داده بود. او دوختن لباس عروسک را از مادربزرگش که خیاط ماهری بود یاد گرفت و در ادامه، وقتی هشت ساله بود، الهام از کاراکتر حنا دختری در مزرعه، شخصیت کارتونی و قدیمی تلویزیون باعث شد که گلدوزی را یاد بگیرد. این اتفاق شروع تمرین این هنر با استفاده از یک کتاب تصویری گلدوزی بود. 

وی در این‌باره گفت: «علاقه من به یادگیری گلدوزی، توجه مادرم را جلب کرد،تا جایی که تشویق او پیش زمینه‌ای شد تا از سن ۱۴ سالگی به صورت حرفه‌ای سوز‌ن‌دوزی لباس‌های عروس شخصی دوزی(haute couture) مادرم را به عهده بگیرم که منبع درآمد خوبی در آن سن بود.»

استفاده از تخیل در خیاطی

از آنجا که همیشه به هنر علاقه داشت، در ۱۰ سالگی فنون مختلف آبرنگ را آموخت. در ۱۶ سالگی، در مدرسه هنر کمال الملک پذیرفته شد و تحصیلاتش را در رشته طراحی گرافیک آغاز کرد. در ۲۴ سالگی لیسانس طراحی گرافیک را از دانشگاه هنر گرفت که به گفته خودش پایه و اساس کار فعلی او در طراحی مد است. سپس دوره‌های طراحی مد را در انجمن طراحان لباس ایران به تاسیس آقای هاکوپیان زیر نظر استادان انجمن به شیوه مولر را آغاز کرد. او دوره‌های اسکچ لباس را نیز گذراند و چون همیشه به یادگیری تکنیک‌های جدید توجه داشت، با استفاده از تخیل خود خیاطی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

از کارگاه کوچک در اتاق خانه تا اولین کالکشن لباس

او می گوید: «من چند چرخ خیاطی در مقیاس صنعتی خریدم، یک کارگاه کوچک در یکی از اتاق‌های خانه ایجاد کردم . در آغاز برای خودم لباس می‌دوختم، سپس اولین کالکشن لباس خود را تولید نمودم» در تابستان ۱۳۹۱ در فروشگاه امزون تهران به عنوان طراح لباس،که حدود ۵۰ طراح ایرانی دیگر در آنجا فعالیت داشتند، آثار خود را به نمایش گذاشت.
در دومین دوره شرکتش در یکی از رویدادهای فروشگاه امزون، توجه یک خواننده زن مشهور را جلب کرد و پس از قرار ملاقات اولیه، طراح انحصاری وی شد،تا جایی که لباس‌های مخصوص کنسرت‌های او را تهیه می‌کرد و حتی با رفتن او به خارج از کشور هم روژین فرامرزی همچنان لباس‌های او را طراحی می‌کند. 

الهام گرفتن از لباس‌های سربازان انگلیسی در جنگ جهانی دوم

به گفته وی، لباس شخصیت‌های کارتونی دوران کودکیش از جمله: ملیفیسنت در زیبای خفته، لباس‌های نظامی زنانه و مردانه، به خصوص لباس‌های سربازان انگلیسی در جنگ جهانی دوم، هميشه مورد توجهش بوده است. داشتن جیب‌ها و کیف‌های  کوچک و بزرگ که برای هر چیزی جایی داشت، نقش بسزایی در الهام‌بخشی مسیرش در طراحی لباس داشته است. او می گوید: «در ادامه همه چیز به طبیعت ختم میشد و پارادوکس جالبی را برایم بهوجود می آورد! لباس‌های جنگی حس خشونت را در من بیدار نمی کنند، در واقع شاید انگیزه من برای طراحی این لباس‌ها، حس تلاش برای بقا است.»
عکس‌های اول و دوم الهام گرفته شده از لباس‌های نظامی و باقی عکس‌ها و استوری‌ها ترکیب لباس‌های سربازان جنگی و لباس‌های کمپینگ از کالکشن ۲۰۱۹ روژین فرامرزی انتخاب شده است.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
rozhin_faramarzi

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

مجله آنلاینویژه

امیر طباطباییAuthor posts

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.