اصلاحیه بام عکاسی

63

اصلاحیه بام عکاسی درباره عکسی از کاوه گلستان

در مطلب قبلی بام عکاسی مجله آنلاین پشت بام، به عکاس برجسته، زنده یاد کاوه گلستان پرداختیم. تصویر نهم آن مطلب، سربازی را نشان می‌دهد که در پی انفجاری از تپه یا خاکریز پایین می‌دود. منبع عکس استفاده شده در مطلب پیشین (تصویر دوم این مطلب) وب‌سایت کاوه گلستان است.

تصویر اول این مطلب در کتابی چاپ شده که بنیاد پرینس کلاوس (Prince Claus) از عکس‌های کاوه گلستان منتشر کرده است. در این عکس دو نفر در بالای تپه به چشم می‌خورند. در واقع تصویر مورد استفاده ما در مطلب قبلی، نسخه دست‌کاری شده این عکس است؛ دو نفر بالای کادر حذف شده‌اند و جز سرباز شخص دیگری در آن دیده نمی‌شود و کادر هم کمی به راست کج شده است. این که خود کاوه گلستان این عکس را دست‌کاری کرده یا گردانندگان وب‌سایت او یا دیگران، بحث دیگری است. در تاریخ عکاسی، عکس‌های دست‌کاری شده بسیاری به مثابه عکس واقعی و دست نخورده ارائه شده و بعدها عدم صحت آن‌ها معلوم شد، اما چنین اتفاقی در مورد عکس عکاسی چون کاوه گلستان، که عکاسی تیزبین و جسور بود و به گفته خودش «فقط برای ثبت حقیقت به دنیا آمده بود»، بسیار تعجب برانگیز است.
در هر حال ما وظیفه خود دانستیم که بدین وسیله مورد پیش آمده در مطلب پیشین را اصلاح کنیم و از آقایان البرز کاظمی و حمید جانی‌پور که این امر را متذکر شدند و در اصلاح آن ما را یاری کردند، بسیار سپاسگزاریم.

تصویر اول: عکس منتشر شده در کتاب کاوه گلستان:
Kaveh Golestan; Recording the Truth in Iran, Prince Claus Fund Library, 2007
تصویر دوم: عکس موجود در وب‌سایت کاوه گلستان
تصویر سوم: جلد کتاب کاوه گلستان
poshtebaammag
hamid_janipour
alborzkaz

تصاویر:

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.