روژین فرامرزی/پارادوکس جنگ و طبیعت

63

پارادوکس جنگ و طبیعت

علاقه روژین فرامرزی به دوخت لباس، به شش سالگی وی برمی‌گردد؛ زمانی که پدرش به او یک چرخ خیاطی اسباب بازی هدیه داده بود. او دوختن لباس عروسک را از مادربزرگش که خیاط ماهری بود یاد گرفت و در ادامه، وقتی هشت ساله بود، الهام از کاراکتر حنا دختری در مزرعه، شخصیت کارتونی و قدیمی تلویزیون باعث شد که گلدوزی را یاد بگیرد. این اتفاق شروع تمرین این هنر با استفاده از یک کتاب تصویری گلدوزی بود. 

وی در این‌باره گفت: «علاقه من به یادگیری گلدوزی، توجه مادرم را جلب کرد،تا جایی که تشویق او پیش زمینه‌ای شد تا از سن ۱۴ سالگی به صورت حرفه‌ای سوز‌ن‌دوزی لباس‌های عروس شخصی دوزی(haute couture) مادرم را به عهده بگیرم که منبع درآمد خوبی در آن سن بود.»

استفاده از تخیل در خیاطی

از آنجا که همیشه به هنر علاقه داشت، در ۱۰ سالگی فنون مختلف آبرنگ را آموخت. در ۱۶ سالگی، در مدرسه هنر کمال الملک پذیرفته شد و تحصیلاتش را در رشته طراحی گرافیک آغاز کرد. در ۲۴ سالگی لیسانس طراحی گرافیک را از دانشگاه هنر گرفت که به گفته خودش پایه و اساس کار فعلی او در طراحی مد است. سپس دوره‌های طراحی مد را در انجمن طراحان لباس ایران به تاسیس آقای هاکوپیان زیر نظر استادان انجمن به شیوه مولر را آغاز کرد. او دوره‌های اسکچ لباس را نیز گذراند و چون همیشه به یادگیری تکنیک‌های جدید توجه داشت، با استفاده از تخیل خود خیاطی را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

از کارگاه کوچک در اتاق خانه تا اولین کالکشن لباس

او می گوید: «من چند چرخ خیاطی در مقیاس صنعتی خریدم، یک کارگاه کوچک در یکی از اتاق‌های خانه ایجاد کردم . در آغاز برای خودم لباس می‌دوختم، سپس اولین کالکشن لباس خود را تولید نمودم» در تابستان ۱۳۹۱ در فروشگاه امزون تهران به عنوان طراح لباس،که حدود ۵۰ طراح ایرانی دیگر در آنجا فعالیت داشتند، آثار خود را به نمایش گذاشت.
در دومین دوره شرکتش در یکی از رویدادهای فروشگاه امزون، توجه یک خواننده زن مشهور را جلب کرد و پس از قرار ملاقات اولیه، طراح انحصاری وی شد،تا جایی که لباس‌های مخصوص کنسرت‌های او را تهیه می‌کرد و حتی با رفتن او به خارج از کشور هم روژین فرامرزی همچنان لباس‌های او را طراحی می‌کند. 

الهام گرفتن از لباس‌های سربازان انگلیسی در جنگ جهانی دوم

به گفته وی، لباس شخصیت‌های کارتونی دوران کودکیش از جمله: ملیفیسنت در زیبای خفته، لباس‌های نظامی زنانه و مردانه، به خصوص لباس‌های سربازان انگلیسی در جنگ جهانی دوم، هميشه مورد توجهش بوده است. داشتن جیب‌ها و کیف‌های  کوچک و بزرگ که برای هر چیزی جایی داشت، نقش بسزایی در الهام‌بخشی مسیرش در طراحی لباس داشته است. او می گوید: «در ادامه همه چیز به طبیعت ختم میشد و پارادوکس جالبی را برایم بهوجود می آورد! لباس‌های جنگی حس خشونت را در من بیدار نمی کنند، در واقع شاید انگیزه من برای طراحی این لباس‌ها، حس تلاش برای بقا است.»
عکس‌های اول و دوم الهام گرفته شده از لباس‌های نظامی و باقی عکس‌ها و استوری‌ها ترکیب لباس‌های سربازان جنگی و لباس‌های کمپینگ از کالکشن ۲۰۱۹ روژین فرامرزی انتخاب شده است.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی
rozhin_faramarzi

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
شرکت نگاه روشن پارس حامی پشت‌بام

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.