خریداران آثار هنری گران‌قیمت چه کسانی هستند؟

50

خریداران آثار هنری گران‌قیمت چه کسانی هستند؟

حراج سال 2017 تابلوی “Salvator Mundi” بحث‌های چالش‌برانگیزی پیرامون نقش پول در دنیای هنر را در پی داشت. این روزها ثروتمندان با میزان دارایی و پول‌های سرسام‌آوری وارد بازار هنر شده‌اند، به شکلی که بعضی از آن‌ها تنها با ۱۰ درصد ثروت خود می‌توانند تمام تابلوها و مجسمه‌های مورد علاقه‌شان را بخرند. در این مطلب به جمع‌بندی انگیزه‌های این افراد می‌پردازیم که در مطالب قبلی به آن‌ها اشاره شده است.
در دهه اخیر تعداد مجموعه‌داران و قدرت خریدشان بیشتر از هر زمان دیگری شده است. به گفته جورجینا آدام: “حرکت اقتصادهای بزرگ دنیا، مانند چین و هند و همچنین کشورهای اروپای شرقی به سمت بازار آزاد، منجر به انفجاری در بازار هنر شده است. در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم نباید از قلم انداخت”. این وضعیت، بازار هنر را بدل به صنعتی جهانی کرده که با لوکس‌گرایی، مد، برندینگ، و سلبریتی‌ها گره خورده است و ابرثروتمندانی را به خود جذب کرده که بر سر خرید آثار هنرمندانی که برند شده‌اند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تخفیف‌های مالیاتی یکی از جذابیت‌های بازار هنر برای ثروتمندان

در این بازار، هنر نه تنها یک کالای لوکس بلکه به موقعیتی برای سرمایه‌گذاری بدل شده است. اگر سرمایه‌گذاران هوشمندانه خرید کنند، قیمت آثار هنری‌شان در سال‌های آینده چندین برابر می‌شود. رابرت اسکال مشهورترین نمونه یک مجموعه‌دار/سرمایه‌گذار است. برای مثال می‌توان به نقاشی Thaw اثر رابرت راشنبرگ اشاره کرد که او در 1958 به قیمت 900 دلار خریده بود و در حراج سال 1973 به قیمت 85000 دلار به فروش رفت. ذکر این نکته ضروری است که هنرمندان عموما از فروش‌های میلیونی در حراج‌ها سودی نمی‌برند، به این دلیل که آثار به‌صورت دسته دوم و از طریق مجموعه‌داران و واسطه‌ها به حراج گذاشته می‌شوند.
یکی دیگر از جذابیت‌های بازار هنر برای ثروتمندان، تخفیف‌های مالیاتی است؛ اگر سود حاصل از فروش آثار هنری را دوباره در بازار هنر سرمایه‌گذاری کنند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. برخی مجموعه‌داران نیز با اهدای آثار هنری به موزه‌ها از تخفیف‌های مالیاتی بهره می‌برند.

تصویر اول: Ethel Scull 36 Times اثر Andy Warhol از مجموعه Scull .
تصویر دوم: مجسمه فلزی The Critic Sees اثر Jasper Johns از مجموعه Scull.
تصویر سوم: نقاشی Thaw اثر Robert Rauschenberg از مجموعه Scull .
تصویر چهارم: Robert و Ethel Scull .
تصویر پنجم: Robert Rauschenberg .

#بام_اقتصاد_هنر
دبیر: هژیر کهریزی
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

هژیر کهریزیمشاهده نوشته ها

Avatar for هژیر کهریزی

دبیر بام اقتصاد هنر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.