تجربهگری از مهمترین ویژگیهای سونیا بالاسانیان
تجربهگری از مهمترین ویژگیهای سونیا بالاسانیا است؛ او که در 21 سالگی نقشی در یک تئاتر ایفا کرد، در دهه پنجاه شمسی و پس از پیوستن به گروه ادبی نور اِج، نخستین شعرهای خود را در گاهنامه این گروه منتشر کرد و مهمتر از همه، در هنرهای دیداری دست به تجربههای متعدد و متنوع زده است از نقاشی انتزاعی و مینیمال تا چیدمان و ویدیو. بالاسانیان سال ۱۳۲۱ در اراک متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۳۴۹، در آکادمی هنرهای زیبای فیلادلفیای آمریکا به پایان رساند. وی نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در ایران، آلمان، ارمنستان، هلند، آمریکا و برخی کشورهای دیگر داشته و شرکت در بینال ونیز و استانبول را در کارنامه خود دارد.
«تصمیم گرفتم به جای الگوی استاد و شاگردی دانشگاهی، در یک محیط آزاد با دانشجویان همراه شوم»
بالاسانیان که مدتی در هنرکده هنرهای تزئینی تهران تدریس کرده، در گفتوگویی کوتاه با مجله پشت بام، میگوید: «دوره کار من در هنرکده هنرهای تزئینی تهران شاید یکی از بهترین تجربیات تدریس من بود. به من آزادی و فرصت کامل تعامل و اختلاط با دانشجویان داده شد. هیچ محدودیتی مانع کار من نبود.مدیریت موسسه مرا از کلیشهها و محدودیتهای اداری محافظت میکرد. من تصمیم گرفتم به جای الگوی استاد و شاگردی دانشگاهی، در یک محیط آزاد با دانشجویان همراه شوم و نقش یک تسهیلگر را در راستای پیشبرد ایدهها و شیوههای بیان دانشجویان ایفا کنم. به دانشجویان فرصت داده میشد تا آزادانه از محدودههای از پیش تعیینشده بگذرند، موانع و مرزها را بشکنند و به صورتها و حالتهای غیر متعارف آفرینش و بیان متوسل شوند. از این بابت من مدیون برخی از همکارانم در هنرکده هستم که مرا درک کردند و در کنار من ایستادند. من همواره آنها را با عز ت و احترام به یاد میآورم.»
#بام_کاغذی
نویسندگان: نرگس مرندی و زروان روحبخشان
تصاویر:
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشتبام
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.