معصومه مُهتدی/«مسخ»

31

نمایشگاه آثار معصومه مُهتدی با عنوان «مسخ» در گالری باوان

نوشتار ‌بنا دارد پیامی را در یک بافت معین تنظیم و به مخاطب منتقل کند. در این نمایشگاه، هنرمند با استفاده از بازی‌های زبانی و تصویری مواجهه ما با متون مختلف را چالش کشیده است. رسانه اصلی در این نمایشگاه کتاب هنرمند (آرتیست بوک) است. مهتدی با الهام از اوریگامی و برساخت فرم‌های هندسی تار‌و‌پود فرش، دست به بافتن متن کتاب‎ها زده و در برخوردی هوشمندانه نقشه‌ این بافته‌ها را به شکلی مستقل ارایه کرده است. چنین برخورد فرمی با متن، همانند لکنت در زبان گفتاری عمل می‌کند و درک معنا و مفهوم جمله را غیرممکن می‌سازد.

غایب بودن معنا و سازنده در آثار

تصویر غریبی از متن که بر خلاف آن‌چه انتظار می‌رود، در حکم پیچیدگی و معمایی عمل می‌کند که نیاز به کشف و شهود از سوی مخاطب دارد تا لایه‌های زیرین متن را در ارجاعات تصویری پیدا کند. گویی قصد هنرمند بیشتر به نمایش گذاشتن نقشه‌های هندسی بافت متون بوده تا خود متن به تنهایی (بخوانید آرتیست بوک). در این آثار معنا و سازنده آن هر دو غایبند، چنان‌که در برخورد با فرش، بافنده و هنر دستش به چشم می‌آید و آن که نقشه فرش را کشیده همواره غایب است.

“خود”، مانعی برای درک و فهم

در چیدمان دیگر، مُهتدی با تکیه بر نور، متونی را بر روی دیوار بازتابانده است. متونی که از بافت اصلی خود جدا شده و در هویتی تازه، در قالب تلالو نوری بر دیوار و با پرسپکتیوی غیر‌منتظم، ظاهر شده‌اند. در حالی که منِ مخاطب در برابر اثر مانعی برای خوانایی متن هستم. در واقع منی که همیشه در جست‌وجو و کشف معانی متون بوده، این بار خود مانعی برای درک و فهم آن است.

تلاش برای انتقال یا دریافت معنا، همواره عبث بوده و هست

در چیدمان «در آغاز کلمه بود» نیز می‌توان رد‌پای همین برخورد با متن را دید، هرچند به لحاظ فرمی و به ظاهر، هیچ متن یا کلمه‌ای در اثر حضور ندارد، اما در باطن، همان الگوی اوریگامی و بافته‌های آرتیست بوک‌ها مشهود است. تغییر مشهود و کمابیش ناگهانی در شکل یا ساختمان متنی که از محتوا تهی شده در برساختی با تکیه بر فرم، معنا و خوانش را به چالش می‌کشد. ممارست هنرمند در یافتن متون، موجب دگردیسی روایت شده و حاصل آن کتابی غیر قابل خواندن است؛ گویی که تلاش برای انتقال یا دریافت معنا، همواره عبث بوده و هست.

#بام_گردی
دبیر: محمد شمس

تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

محمد شمسمشاهده نوشته ها

Avatar for محمد شمس

دبیر بام‌گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.