ایو سن لوران/«فشن محو و سبک ابدی است»

159

«فشن محو و سبک ابدی است»

ایو سن لوران (Yves Saint Laurent)، دهمین خانه مد لوکس دنیا از نظر قدمت است. این برند فرانسوی توسط «ایو سن لوران» و شریکش «پیر برگه» در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد. لوگوی این برند معروف در سال ۱۹۶۳ توسط کاساندر (A. M. Cassandre) طراحی شد.
سن لوران در نوجوانی عروسک‌های کاغذی می‌ساخت برای مادر و خواهرانش لباس طراحی می‌کرد. در هفده سالگی به پاریس نقل مکان کرد، جایی که طراحی‌های وی به سرعت مورد توجه قرار گرفت. میشل دی برونهوف سردبیر «ووگ» فرانسوی، سن لوران را به طراح کریستین دیور، غول دنیای مد، معرفی کرد.

سن لوران 21 ساله، طراح اصلی خانه دیور

اگرچه دیور بلافاصله استعداد او را تشخیص داد، اما سن لوران اولین سال حضور در خانه دیور را به کارهای پیش پا افتاده مانند تزیین استودیو و طراحی لوازم جانبی سپری کرد. سرانجام به او اجازه داده شد طرح‌هایی را برای مجموعه مد ارسال کند. در آگوست ۱۹۵۷ دیور با مادر سن لوران ملاقات کرد و به او گفت که ایو را برای جانشینی خود به عنوان طراح انتخاب کرده است. در همان سال دیور در سن 52 سالگی درگذشت و سن لوران 21 ساله خود را طراح اصلی خانه دیور یافت. مجموعه او در بهار ۱۹۵۸ شرکت را از نابودی مالی نجات داد. وی با آن‌چه بعداً «لباس ذوزنقه‌ای» معروف شد، به ستاره‌ای بین المللی بدل کرد.
او یکی از برجسته‌ترین طراحان مد در قرن بیستم بود که توانست سبک خود را متناسب با تغییرات مد در آن دوره تطبیق دهد. او با راحتی در عین زیبایی، از دید دیگری به مد نزدیک شد. او کت و شلوار تاکسیدو برای زنان را طراحی و ارائه کرد که به «لباس سیگار کشیدن» مشهور شد. همچنین به‌دلیل استفاده از منابع فرهنگی غیراروپایی و مدل‌های غیرسفیدپوست مشهور بود. او اولین کسی است که در تلاش برای عمومی کردن مد شد.

«موندریان»، از جمله طراحی‌های ماندگار لوران با ادای احترام به پیت موندریان انجام شد

از جمله طراحی‌های ماندگار لوران «موندریان» در زمستان سال ۱۹۶۵، با ادای احترام به نقاشی‌های انتزاعی پیت موندریان انجام شد. این طرح شامل شش لباس ساده کوکتل پشمی و ابریشمی با خطوط Aو با الگوهای گرافیکی از خطوط سیاه و بلوک‌های سفید و رنگ اصلی بود. بنابراین کوتور از نقاشی اقتباس کرد که به یکی از برجسته ترین و بازآفرینی ترین طرح های تاریخ هنر تبدیل شد. از آن زمان تاکنون Pop Art و haute couture دست به دست هم داده‌اند و این مجموعه توسط لوران در سال ۲۰۰۲ مجددا بازآفرینی شد. کاپشن سافاری با الهام از یک ژاکت نظامی ارتش انگلیس در آغاز قرن ۱۹در هند کار شد. این لباس پنبه‌ای بژ دارای دو جیب جلوی بزرگ و یقه گرد V با بند است. این طرح هنوز هم الهام بخش سبک‌های جدیدی در طراحی مد است. سن لوران یکم ژوئن ۲۰۰۸، بر اثر سرطان مغز در پاریس درگذشت.

#بام_طراحی_مد
دبیر: امیر طباطبایی

تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

امیر طباطباییمشاهده نوشته ها

Avatar for امیر طباطبایی

دبیر بام طراحی مد

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.