بهرام محمدی فرد/من عکاس نیستم

188

من عکاس نیستم

«حرفه‌ای‌ها می‌گویند که عکاس نباید در مقابل سوژه احساساتی شود و یا درباره آن‌ها قضاوتی کند. بارها اقرار کرده‌ام که در مقابلشان احساساتی و نگرانشان می‌شدم و با هرگلوله‌ای که از آن سو می‌آمد با آن‌ها می‌خزیدم و به امید زنده بودن همه‌شان برمی‌خاستم. من وارد ماجرا شده بودم، بخش جدانشدنی از سوژه‌هایم و با این توصیف من هرگز عکاس نیستم»
بهرام محمدی فرد، متولد ۱۳۳۷ در تهران است. او که عکاسی را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرد، عکس‌های بسیاری در جنگِ ایران و عراق ثبت کرده است. او همچنین جزو اولین عکاسان حاضر در حادثه طبس بوده و در جنگ ۳۳ روزه لبنان نیز حضور داشته است.

بیان حدی از واقعیت و ایجاد نوعی شور حماسی

اهمیت و بزرگی وقایعی چون جنگ آن‌قدر زیاد است که کمتر هنرمندی در پی اضافه کردن چیزی به آن است. در واقع در آثار این دوره آن‌چه که اهمیت دارد، بیان حدی از واقعیت و ایجاد نوعی شور حماسی است. بهرام محمدی فرد در توضیح یکی از عکس‌هایش گفته: «آن موقع روزنامه‌ها بیشتر عکس‌های حماسی کار می‌کردند، به عنوان مثال اگر عکس آن کانالی که پسرها موجی شده بودند چاپ می شد، مردم می‌ترسیدند». بنابراین توضیح، بسیاری از عکس‌ها تبدیل به تصاویر آرشیوی شده و سندی از آن دوره تاریخ هستند. در عملیات بدر که عراقی‌ها شیمیایی زدند، محمدی فرد ماسک را از صورت برداشته تا بتواند دوربین را در مقابل چشمان خود بگیرد. او گفته: «فرار سوژه خیلی بد است. بعدها عذاب می‌کشم که چرا آن عکس را نگرفتم.»

عدم برگزاری نمایشگاه انفرادی

بعد از جنگ، محمدی فرد که به عکاسی در اُفت و خیز در خاکریز و کانال و در شتاب ثانیه و دقایق و در هوایی که نَفَس را تنگ می‌کرد، خو گرفته بود، نمی‌توانست به منظور ثبت سخنرانی رییس جمهور یا سفیر وغیره، در سکون دکمه شاتر را فشار دهد. بنابراین عکاسی خبری را رها کرد. بهرام محمدی فرد، هرگز نمایشگاه انفرادی برگزار نکرده است، عکس‌های خود را در اینستاگرام و فیسبوک منتشر کرده؛ با یادداشت‌هایی چنان عمیق که گاه مخاطب با خواندن آن‌ها به دورانی سفر می‌کند که پسری با یک جیپ آمریکایی آمد و به چمران گفت: «فرشم را فروخته‌ام و این ماشین را خریده‌ام که رویش اسلحه ببندید برای جنگ»

منابع:
Nooriato.com
Akassee.com
News.yphc.ir
روزنامه صبح نو

#بام_عکاسی
دبیر: فاطمه پزشکی

تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

فاطمه پزشکی مقدممشاهده نوشته ها

Avatar for فاطمه پزشکی مقدم

دبیر بام عکاسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.