دنیس اوپنهایم/«یک هنرمند با زخم‌های باز کار می‌کند.»

113

«یک هنرمند با زخم‌های باز کار می‌کند.»

دنیس اوپنهایم (1938 تا 2011)، هنرمندی چندرسانه‌ای بود که در زمینه چیدمان فیلم و ویدیو، اجرا، ماشین‌های مکانیکی، مجسمه و چیدمان‌های محیطی و شهری کار کرده است. او از پیشگامان مجسمه نو و چیدمان‌های سازه معمارانه به شمار می‌رود. او بسیاری از کارهای خود را خارج از گالری و در طبیعت اجرا کرده، بسیاری از اجراهای خود را از طریق ویدیو و عکس به نمایش درآورد.

از ویدیواجراهای «۲- طراحی انتقالی صحنه»(پیش به سوی آینده) و «۲- طراحی انتقالی صحنه» (بازگشت به گذشته) (۱۹۷۱)، «شکل گیری صداها» (۱۹۷۲) و «انتقال هویت» (۱۹۷۰) اشاره کرد. کنش و ایده در اجراهای او زمان‌مند است. آثار وی در رویدادهای بسیاری، از جمله بینال ونیز، داکومنتای کسل و امثال آن به نمایش درآمده است. والدین اوپنهایم از مهاجران روسی بودند. اوپنهایم در واشنگتن متولد شد و ابتدا در کالج هنر و صنایع دستی کالیفرنیا و سپس در دانشگاه هاوایی تحصیل کرد. او در سال ۱۹۶۴ مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد.

تمرین پرسشِ معرفت‌شناختی از طبیعت هنر

آثار اولیه اوپنهایم به نوعی تمرین پرسش معرفت‌شناختی از طبیعت هنر، تولید هنر و تعریف هنر است؛ فراهنری برآمده از استراتژی‌های مینیمالیستی متمرکز بر زمینه و مکان. زمانی که کار هنری از مختصات گالری فراتر رفته و بستر اجتماعی و سیاسی می‌یابد. آثار دو دهه آخر کار او نیز شامل مجسمه‌ها و چیدمان‌های شهری بسیار خاص و متفاوتی هستند که واکنش تند منتقدان زیادی را برانگیخت. در «حالت خواندن در سوختگی درجه دو» (۱۹۷۰) اوپنهایم به مدت پنج ساعت، با کتابی روی سینه‌اش، زیر آفتاب روی ساحل دراز کشید. او این قطعه را تصویب جسمانی نقاشی توصیف می‌کند؛ تا جایی که اعلام کند «من می‌توانستم قرمز شدن را احساس کنم».

رویکرد انتقادی به سیاست حاکم بر هنر و جامعه

در «۲- طراحی انتقالی صحنه (پیش به سوی آینده)»، اوپنهایم طراحی پشت بدن پسرش را کپی می‌کند. این قطعه فیلم‌برداری و عکاسی شد و برای نخستین بار به صورت لوپ با ویدیوپروژکتور از کف تا سقف نمایش داده شد. در اغلب سازه‌های معمارانه و ماشینی اوپنهایم، رویکرد انتقادی او به سیاست حاکم بر هنر و جامعه مشهود است. در مجسمه «ابزاری برای ریشه‌کن کردن اهریمن»، ساختمان کلیسایی را سر و ته بر زمین نهاده و برج ناقوس آن، به قول خودش، رو به جهنم است نه بهشت!

#بام_رسانه_های_نو
دبیر: نرگس مرندی
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

نرگس مرندیمشاهده نوشته ها

Avatar for نرگس مرندی

دبیر بام رسانه‌های نو

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.