مهسا کریمی‌زاده/جهان هستی و ناپایداری

40

اشاره به مفاهیمی همچون زندگی، جهان هستی و ناپایداری

مهسا کریمی‌زاده متولد 1358 در شیراز و ساکن تهران است. او دانش آموخته مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. علاقه او به کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها از کودکی، منجر به ساخت آثاری با این مضامین شده است. مهسا با استفاده از فرم‌های انتزاعی در آثارش، به مفاهیمی چون زندگی، جهان هستی و ناپایداری اشاره می‌کند. او همچنین بدون استفاده از فرم‌های مشخص تنانه به مفهوم زنانگی می‌پردازد. او در مجموعه آسیب پذیر عوامل مختلفی که منجر به مازوخیسم یا خود آزاری می‌شود، از جمله عوامل محیطی را بررسی کرده است.

همه کیهان در اصل «یکی» است

نگاه ویژه مهسا به مفاهیم فلسفی در بخشی از بیانیه‌اش قابل تامل است:
«کوچکترین ذرات جهان در بسیاری از موارد با بزرگترین‌های کیهان شباهتی هول انگیز دارند: تصاویر میکروسکوپی و تلسکوپی گاه کاملا یکی به نظر می‌رسند؛ گویی همه کیهان در اصل «یکی» است. همه چیز از یک منشا مشترک خلق شده. شباهت‌ها شگفت آورند.» مهسا کریمی زاده که با ممارست بسیار به تروما، بدن و نسبت آن با کائنات و جزئیات آن پرداخته، در واقع اغلب، تقابل تن و تسلط طبیعت بر آن را به چالش کشیده است. در اغلب آثار وی، از یک سو خطوط تهاجمی و سیخ‌هایی که ترس را برمی‌انگیزانند و هشدار می‌دهند که دور شو! و از سوی دیگر سطوحی با قوس‌های آرام و نرم که آغوش باز کرده گویی ما را فرامی‌خوانند.

دوازده نمایشگاه انفرادی و بیست و سه نمایشگاه گروهی

مهسا کریمی‌زاده دوازده نمایشگاه انفرادی و بیست و سه نمایشگاه گروهی در ایران، دوبی، کانادا، آلمان و دانمارک را در کارنامه خود دارد. او همچنین برنده جایزه بهترین اثر جشنواره هنر پرواز رنگ‌ها در گالری کویین تورنتو و جایزه دوم در بینال مجسمه‌سازی موزه هنرهای معاصر تهران و نیز جایزه سوم اولین جشنواره هنرهای تجسمی مقاومت در موزه هنرهای معاصر تهران است. مهسا همچنین به مدت دو ماه در شهرک بین المللی سیته در پاریس و مدت یک سال در بنیاد لپسین دوسلدورف اقامت هنری داشته است.

#بام_پیکرسازی
دبیر: فرزانه حسینی
تصاویر:

گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام
اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

فرزانه حسینیمشاهده نوشته ها

Avatar for فرزانه حسینی

دبیر بام پیکرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.