کیومرث کیاست از پیشگامان کاریکاتورِ نو در تبریز
کیومرث کیاست در ۱۳۲۷ در تبریز متولد شد و اصول آغازین نقاشی را از پدر آموخت. وی از پیشگامان و بنیانگذاران کاریکاتورِ نو در تبریز بهشمار میرود. او از نخستین کسانی است که تصویرسازی مطبوعاتی و کاریکاتور را به طراحی آزاد و نقاشی نزدیک کرد. در اغلب آثار وی، ترکیب و تعادلی هوشمندانه میان فرم هنری و مفاهیم اجتماعی مشهود است. این امر ناشی از مطالعه و مواجهه وی با تاریخ است. او که خود معلم تاریخ هنر هم بوده، همواره هنر را در بستر اجتماعی تحلیل کرده؛ هنرمندی متفکر، صاحب خط و فن و خوش ذوق که هنرش را صرفاً به کاریکاتور و تصویرسازیهای روشنفکرانه و مطبوعاتی محدود نکرد. او هنرمند پرکاری است که آثار متعددی در زمینه طراحی و نقاشی، تصویرگری کتاب، طراحی جلد کتاب، پوستر و بروشور آفریده است. وی برنده چندین جایزه بینالمللی کاریکاتور، از جمله اخوتسک ژاپن، تانجون کره جنوبی و غیره بوده و شرکت در بیش از صد نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، یوگسلاوی و غیره را در کارنامه خود دارد.
قلمی بیانگر و تخیلی شاعرانه
کیاست در اغلب آثار خود، با قلمی بیانگر و تخیلی شاعرانه، تفسیری متفکرانه از وضع موجود را به تصویر کشیده است؛ از پرترههای رنگی اکسپرسیو و پیکرهای درهم پیچیده و موجودات خیالی معلق در فضایی موهوم تا پیکرهای رنجور و زخمخوردهی سیاه و سفید، همه و همه تفاسیری انتقادی از موقیعت فرهنگی و اجتماعیِ زمان و مکان زیست او هستند. او اعتقاد دارد که فرم و زیباییشناسی اثر محتوا و مفهوم آن را شکل میدهد. وی گفته است: «فرم و زیباییشناسی برای من خیلی اهمیت دارد اما به اندیشه و ارائه مفهوم نیز توجه دارم. البته وقتی فرم و زیباییشناسی درست اتفاق بیفتد، خودِ اندیشه و مفهوم نیز در پسِ آن به وجود خواهد آمد. من برای آثارم از یک تکنیک سخت استفاده میکنم که جای اشتباه برای هنرمند نمیگذارد.»
بستر زندگی و شرایط تاریخی و اجتماعی که کیاست در آن رشد کرده، تأثیر فراوانی در شکلگیریِ آثار او داشته است. رضا براهنی درباره وی نوشته است: «کیاست نمونه درخشان یک نقاش بحرانزده است، بحران از نوع مثبت آن. او صورت طبیعت، سنت و دستاورد فرهنگ.های نقاشی را، هنگام عبور از خلال تفکر، تخیل و تکنیک خود، دگرگون کرده و چهرههای بدیعی ارائه داده است.»
منابع:
سقراطی، امیر (1395)، شورآفرین خلوتگزیده، تبریز، نشر موغام.
وبسایت هنرآنلاین/ مرداد ۱۳۹۶
#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی
تصاویر:





اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشتبام