فی‌فی فریاد می‌کشد

82

بهمن محصص

بهمن محصص، نقاش و پیکرساز نوگرای، اسفند ۱۳۱۰ در رشت به دنیا آمد. او نقاشی را در ۱۴ سالگی نزد محمد حبیب محمدی، نقاش گیلانی، که نقاشی را در مسکو آموخته بود، فراگرفت. بعد از سفر به ایتالیا، مدتی نزد فروچیو فراتزی در «آکادمی هنر رم» به آموختن هنر پرداخت. حاصل این دوران از زندگیِ محصص، چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایتالیا و فرانسه بود. او با آثاری در نمایشگاهی تحت عنوان «فی‌فی فریاد می‌کشد» در دهه ۴۰، معرفی شد.

فیگورهایی که با زبان بدن سخن می‌گویند

محصص در این آثار، فضایی غریب و متفاوت با شرایط آن روزگار خلق کرد؛ دست‌های بی‌پنجه و چهره¬هایی تهی از نگاه، که کاریکاتوری از خلع و تنهاییِ انسان معاصر است. مجموعه فی‌فی فیگورهایی هستند که با زبان بدن سخن می‌گویند و نام‌گذاریِ عجیب و غریب آن‌ها نیز نشانه‌ای از خشم هنرمند است. در پیِ بازگشت بهمن محصص به ایران و برگزاری نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های متعدد به‌منظور پیشبرد جریان نوگرا در هنر، او در تهران کارش را ادامه داد و به انجمن «خروس جنگی» پیوست. این انجمن که به همت جلیل ضیاپور تاسیس شده بود، معرفیِ هنر نوین و مقابله با سنت‌های دست‌و‌پاگیر در هنر و ادبیات را در دستور کار خود داشت.

تلفیق آموزه‌های نقاشی غربی با نگاهی شرقی

کسانی چون سهراب سپهری، نیما یوشیج، هوشنگ ایرانی و غلامحسین غریب از دیگر هنرمندانی بودند که در این انجمن همکاری داشتند. محصص در کنار نقاشی و پیکرسازی، به ترجمه آثار نویسندگانی چون لوئیجی پیراندلو، اوژن یونسکو و ژان ژنه و همین‌طور کارگردانیِ تئاتر نیز پرداخته است. بهمن محصص جزو اولین هنرمندان ایرانی بود که نقاشی را به شیوه غربی آموخت و آن را با نگاهی شرقی آمیخت. در آثار وی سرهای کوچک روی بدن‌های فربه و یا بی‌سر بودن و درگیری‌های جسمی بسیار به چشم می‌خورد. اسطوره و تاثیرات هنر مدیترانه‌ای در دوره‌ای از آثار وی مشهود است. وی سال ۱۳۸۹ و در سن ۷۸ سالگی در رم درگذشت.

منابع:
کشمیرشکن، حمید، ۱۳۹۴، هنر معاصر ایران، نشر نظر، تهران
مجابی، جواد، ۱۳۹۵، نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران، نشر پیکره، تهران
معرک‌نژاد، رسول، ۱۳۸۵، جنبش نوگرایی در نقاشی معاصر ایران، فصلنامه کارافن، سال سوم، شماره نوزدهم، تهران

#بام_نقاشی
دبیر: یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنر‌های تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
گروه معماری کارند حامی شماره پنجم پشت‌بام

یاسمن رسولیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن رسولی

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.