هنر در جنگ ایران و اسراییل

هنر در سایه‌ی جنگ

9 تیر 1404,
کشورم، ایران، زیر حمله بود. دخترم از من می‌پرسید: جنگ تمام می‌شود؟ و این غمگین‌ترین سوال تاریخ بود. دوازده روز موشک و دود، از تهران تا تبریز، آسمان را شکافت و اینترنت، این وعده‌ی فریبنده‌ی اتصال، خاموش شد. و حالا، در این خاکستر هنوز داغ، هنرمند ایرانی چه می‌کند؟ ...
تاثیر جانت سوبل بر جکسون پولاک

تاثیر جانت سوبل بر جکسون پولاک

22 خرداد 1404,
زنی در سایه، مردی در اوج در تاریخ هنر مدرن، برخی نام‌ها آنچنان تکرار شده‌اند که به‌ظاهر گویی همه‌چیز از آن‌ها آغاز شده است. جکسون پولاک (Jackson Pollock)، با «نقاشی‌های رنگ‌پاشی» ‌ (drip paintings)خود، یکی از ...
نشریه‌ای کوتاه‌عمر با تصویرهایی ماندگار

بارو

19 خرداد 1404,
نشریه‌ای کوتاه‌عمر با تصاویری ماندگار نشریه‌ی بارو زیر نظر احمد شاملو و یداله رویایی با محوریت هنر و سینما در سال ۱۳۴۵ منتشر شد و صاحب‌امتیاز آن دکتر هوشنگ کاووسی بود. این نشریه تنها در دو ...
قصه‌ی دریافتنِ "آدمی"

درباره‌ی نمایشگاه «آدمی»

19 خرداد 1404,
قصه‌ی دریافتنِ «آدمی» از نگاه کورش ادیم گفتن از نسبت انسان با دیگری دشوار است. همواره برداشت‌ها، گمان‌ها، اندیشه‌ها و تعصب‌ها‌، هاله‌‌ای بر این نسبت می‌اندازند. نمی‌توانیم دیگری را آنگونه که هست دریابیم و درک کنیم. نمی‌توانیم ...
درباره‌ی آثار واحد خاکدان

درباره‌ی آثار واحد خاکدان

17 خرداد 1404,
سکونت پدیدار در اقلیم خاموشی در پهنه‌ای که حضور از نسبت تهی می‌گردد و شیء در تن خویش به اقامت درمی‌ماند، جایی‌که فاصله از نگاه ته‌نشین می‌شود و رخداد در سنگینی مکث، فروماندگی را بدل به ...
لوگو دانشگاه تهران

لوگو دانشگاه تهران

17 خرداد 1404,
از تزیینات معماری تا طراحی لوگو پیشنهاد اولیه ساخت دانشگاه، توسط اسماعیل سنگ، در سال ۱۳۰۵ داده می‌شود و سرانجام طرح تاسیس آن در ۸ خرداد ماه ۱۳۱۳، به‌ همت علی‌اصغر حکمت، به تصویب مجلس شورای ...
تلاقی اندیشه و هستی

درباره‌ی موزه‌ی کنفلوئنس

17 خرداد 1404,
تلاقی اندیشه و هستی موزه‌ی کنفلوئنس(Musée des Confluences) در شهر لیون فرانسه، یکی از جذابترین و مدرنترین موزه‌های علمی  و انسان‌شناسی اروپاست. پروژه‌ی جنجال برانگیز و پرهزینه ساخت این موزه با اعتباری بیش از 330 میلیون ...
بازاندیشی بر گفتمانِ تصویر

درباره‌ی آثار منوچهر صفرزاده

8 خرداد 1404,
تجسدِ تعلیق در وضعیتِ ماده‌ـ‌زخم: بازاندیشی بر گفتمانِ تصویر در آن لحظه که تصویر نه به‌منزله‌ی بازتابی از امر قابل رؤیت، بلکه چونان ته‌مانده‌ای از تجربه‌ای که از آستانه‌ی ظهور عدول کرده است، در لایه‌های انباشته‌ی ...
درباره‌ی آثار هانیه سلطانی

درباره‌ی آثار هانیه سلطانی

8 خرداد 1404,
بازتاب خویشتن معاصر هانیه سلطانی از هنرمندان معاصر است که در طراحی‌های خود، انسان را به‌عنوان سوژه‌ی محوری برمی‌گزیند و با نگاهی روان‌کاوانه به بازنمایی لایه‌های درونی شخصیت‌ها می‌پردازد. چهره‌ها در آثار او با ساختاری گوشتی، ...
بنشینم و صبر پیش گیرم

درباره‌ی آثار محمد مقدسی

8 خرداد 1404,
بنشینم و صبر پیش گیرم روی لبه‌های نازک زندگی راه می‌رود؛ روی لبه‌های تیز و باریک زمینی سخت و معلق در زمین و هوا تاب می‌خورد. در همه آثار، جز یکی، مشاهده‌گری به چشم می‌خورد، ایستاده ...
درباره‌ی آثار آفرین ساجدی

درباره‌ی آثار آفرین ساجدی

8 خرداد 1404,
نگریستن دوباره به انسان و جهان آفرین ساجدی از هنرمندان معاصر است که در طراحی‌های خود به بازنگری در آثار کلاسیک نقاشی با نگاهی معاصر به انسان امروزی می‌پردازد. او با ترکیب انسان، حیوان و اشیا، ...
درباره‌ی آثار فرشید پارسی‌کیا

درباره‌ی آثار فرشید پارسی‌کیا

8 خرداد 1404,
در بایگانیِ زخم، در مقامِ مقاومتِ حافظه تاملی در ساحت متافیزیکی-روایت‌شناختیِ مجموعه‌ی «پسرکُشی» اثر فرشید پارسی‌کیا در مواجهه با پیکره‌ی تصویری-مفهومیِ «پسرکُشی»، آن‌گونه که فرشید پارسی‌کیا با بیانی درون‌زاده و فراموضوعی آن را از مرز بازنماییِ ...
در تعلیقِ سکوت و سوگواری

درباره‌ی آثار شیما اسفندیاری

8 خرداد 1404,
در تعلیقِ سکوت و سوگواری بی‌تردید مجموعه‌ی «فوگ در سل مینور» از شیما اسفندیاری، نه صرفا سلسله‌ای از تصاویر، بلکه قطعه‌ای موسیقایی در کالبد بصری‌ست؛ بدنی که همچون پیکره‌های ناپایدار در آستانه‌ی فروپاشی، به تعلیقی وهم‌انگیز ...
چهره در وضعیت سوگواری: زبانِ حذف در سپیدی و سکوت

درباره‌ی آثار محمد نوریان

8 خرداد 1404,
چهره در وضعیت سوگواری: زبانِ حذف در سپیدی و سکوت آنجا که چهره دیگر نه موضوع بازشناسی، که وضعیت گسسته‌ی هستی‌مندی است، نقاشی نه همچون رسانه‌ای بازنمای، بلکه چونان سطحی از شکست‌های دیدار و رسوب‌های حذف‌شدگی ...
درباره‌ی آثار مهسا کریمی

درباره‌ی آثار مهسا کریمی

8 خرداد 1404,
قصه‌گوی شهر عاصیان ماتم‌زده با تمرکز بر مجموعه‌ی «و تاب آوردیم» به نمایش درآمده در گالری اچ آثار مهسا کریمی نوعی بیانگری در قالب فرم است که از کنار هم چیدن مصادیق آشنای وقایع اجتماعی_سیاسی، فضاهای ...
ثبت برابر سند

ثبت برابر سند

7 خرداد 1404,
علی‌خان والی، عکاس یا مستندنویس ورود عکاسی به ایران به دوره محمدشاه قاجار و شیوه داگروتیپ بازمی‌گردد. اما دوران ناصری را باید نقطه عطف عکاسی دانست. توجه و علاقه ویژه شاه شهید نقش مهمی در پیشرفت ...
دوروتیا لنگ

برای زادروز دوروتیا لنگ

5 خرداد 1404
چهره‌ی رنج دوروتیا لنگ (Dorothea Lange) در سال ۱۸۹۵ در نیوجرسی به دنیا آمد. در دهه ۱۹۲۰، کار خود را به‌عنوان عکاس پرتره آغاز کرد. با وجود موفقیت در این سبک، خیلی زود به جای فضای ...
سباستیانو سالگادو درگذشت

پایان نمک زمین عکاسی

3 خرداد 1404,
سباستیانو سالگادو درگذشت عکاس فرانسوی-برزیلی، سباستیانو سالگادو، که به خاطر مجموعه آثار تاثیرگذارش در به تصویر کشیدن حیات وحش، مناظر طبیعی و مردم در سراسر جهان مشهور بود، روز جمعه در سن ۸۱ سالگی درگذشت. خانواده ...
«دیووار» در دا

«دیووار» در دا

1 خرداد 1404,
نمایشگاه موحد بیرانوند در گالری دا گالری دا برگزار می‌کند:نمایشگاه انفرادی موحد بیرانوند در گالری دا استیتمنت نمایشگاه:آنچه روزانه در ذهن و درون آدمی می‌گذرد تفاوتی بیش از اندازه با ظاهر و نمود بیرونی او دارد، ...
درباره‌ی آثار اُلیویه دو ساگازان

درباره‌ی آثار اُلیویه دو ساگازان

29 اردیبهشت 1404,
از گِل تا تراژدی با نگاه به آثار ساگازان می­‌توان احساس کرد در قرن بیست‌ویک شاهد شمنیسم تحت رسانه مجسمه­‌سازی و نقاشی هستیم. او از ابتدا نه تنها با بدنش، بلکه با الگوی تنفسی و صدایش ...