شکاف: دیدنِ آنچه جامعه یاد می‌گیرد نبیند

شکاف: دیدنِ آنچه جامعه یاد می‌گیرد نبیند

17 آذر 1404,
مروری انتقادی بر مجموعه پرتره‌های علی میرعمادی درباره حذف اجتماعی «شکاف» پروژه‌ای است که به بررسی سازوکارهای نادیده‌گیری اجتماعی و فرسایش تدریجی زندگی در حاشیه‌نشین‌ترین فضاهای شهری می‌پردازد. این سری با تمرکز بر محله‌ای در شرق ...
از بی‌ینال‌ها تا آرت‌فر

از بی‌ینال‌ها تا آرت‌فر

13 آذر 1404,
چرا اولین آرت‌فر تهران مهم است؟ در دنیای پس از مدرنیسم، همه می‌توانند برای لحظاتی هنرمند باشند. کافی است یک عکس با موبایل بگیرید، یک خط روی کاغذ بکشید، یا حتی یک پست درشبکه‌های اجتماعی بگذارید ...
آوانگارد در دیزاین

به مناسبت زادروز کامران کاتوزیان

11 آذر 1404,
آوانگارد در دیزاین کامران کاتوزیان در سال ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. از همان آغاز، هنر در زندگی‌اش حضوری جدی داشت. او مدرک کارشناسی‌اش را در رشته هنرهای زیبا، نقاشی و مجسمه‌سازی، در دانشگاه ویندهام، ورمونت ...
روایتی از مرز باریک واقعیت و‌ رویا

تعلیق در فاصله‌ی صفر

10 آذر 1404,
روایتی از مرز باریک واقعیت و‌ رویا در پشت پلک، چهار کار بزرگ از ندا صمدی در فضای کوچک گالری بُستان چیده شده‌اند، این نزدیکی فیزیکی همان حسی را می‌سازد که خودِ آثار درباره‌اش حرف می‌زنند: ...
درباره‌ی نمایشگاه «هانیتا در پگاه نو»

زیباسازی رنج

10 آذر 1404,
درباره‌ی نمایشگاه «هانیتا در پگاه نو» بیایید صادق باشیم: وقتی «پگاه نو» را می‌بینیم، اول دلمان می‌خواهد خوشمان بیاید. مجسمه‌ها ارگانیک‌اند، رنگ مسی‌شان برق می‌زند، فرم‌ها انگار از دلِ خاکِ داغ بیرون آمده‌اند و نفس می‌کشند. ...
موزه به مثابه میدان مناقشه

موزه به مثابه میدان مناقشه

10 آذر 1404,
از رسالت اجتماعی تا تاثیر بر بازار هنر دگرگونی‌های گسترده سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ پس از جنگ جهانی دوم سبب شد موزه‌ها به‌تدریج از نهادهای صرفا گردآورنده و حافظ میراث و هنر به نهادهایی با مسئولیت‌های ...
کمکس

رویداد نقطه خط

8 آذر 1404, ,
«کمکس» در گالری وست برگزار می‌کند:  رویداد جمعی «نقطه‌خط»  روایتگران رویداد (به ترتیب حروف الفبا): بیژن اسدی دست‌سیاه محمود دولت‌آبادی زهره دهدشتی گلشن رشدیه شهین سپهری پارسوآ سلحشورفرد کوشنا شاهرخی علی شمس حسین صداقت شهروز صدر ...
ویژه نامه چاپ دستی معاصر

چاپ دستی معاصر

6 آذر 1404,
ویژه‌ی چاپ دستی معاصر چاپ دستی، از همان آغاز، در مرز میان «تکثیر» و «اصالت» ایستاده بود؛ هنری که هم‌زمان امکان انتشار تصویر را فراهم می‌کرد و در عین حال، نشانه‌ی دستِ هنرمند را در هر ...
وحدت فضا و زمان

وحدت فضا و زمان

4 آذر 1404,
پژواک رقص و رنگ از غارها تا معابد سنگی مقدمه: نبض آغازین تصور کنید در اعماق یک غار، جایی که مفهوم روز و شب معنایی ندارد و زمان خود را در چکه‌های آبی که هزاران سال ...
بازخوانی زنانه‌ی آثار تریسی امین

بدنی که حافظه می‌شود

4 آذر 1404,
بازخوانی زنانه‌ی آثار تریسی امین فضایی بسته، شبیه به اتاق. لباس‌های خواب و یک جامه‌ی بیمارستانی، آویخته بر اندام‌های چوبی و فلزیِ بی‌حرکت. این جامه‌های معلق از استندهای چوبی، قرار است چه چیزی را بر ما ...
چشمه‌ای که برای دوشان جوشید

چشمه‌ای که برای دوشان جوشید

4 آذر 1404,
پیشتاز هنر مدرن، بارونس فریتاگ یا مارسل دوشان؟ آیا چیزی درباره‌ی «چشمه‌»ی مارسل دوشان شنیده‌­اید؟ اثری که از 1917، یکی از مشهورترین آثار هنری بوده است. برخی شاید حتی آن را نماد هنر مفهومی و جرقه‌ی ...
جهانی از رنگ و شعر

جهانی از رنگ و شعر

29 آبان 1404,
مدرنیسم به روایت منوچهر یکتایی منوچهر یکتایی(زاده ۱۳۰۱ تهران، درگذشت ۲۸ آبان ۱۳۹۸) نقاش و شاعر ایرانی، زندگی‌ای داشت که سه فرهنگ را تجربه کرد: این مسیر را می‌توان جست‌وجویی در مدرنیسم و یافتن جایگاهی شخصی ...
نمایشگاه جشنواره نهال 21

نمایشگاه جشنواره نهال 21

22 آبان 1404,
بیست‌ویکمین جشنواره نهال نمایشگاه جشنواره‌ی نهال، به‌عنوان تنها نمایشگاه وابسته به یک جشنواره‌ی فیلم کوتاه در ایران که به سطح بین‌المللی رسیده، اکنون جایگاهی تثبیت‌شده در میان رویدادهای هنری و دانشجویی کشور یافته است.در بیست‌ویکمین دوره‌ی ...
شیء به مثابه عنصر فرهنگی

کنشگریِ اشیا

21 آبان 1404,
شیء به مثابه عنصر فرهنگی شیء و جملگی اشیا در دنیای مدرن به­ ویژه پس از انقلاب صنعتی معناهای نوتر و کارکردهای جدیدتری می‌­یابند. از این منظر، اشیا فقط چیزهایی بیرونی یا بی‌جان نیستند؛ بلکه عناصر ...
خسرو شاه رکنی

درباره‌ی آثار خسرو شاه‌رکنی

20 آبان 1404,
ریتم، رنگ، سطح خوانش حاضر نقاشی‌های خسرو شاه‌رکنی را به‌منزله‌ی سازوکار سازمان‌دهی ادراک صورت‌بندی می‌کند. محور از «موضوع» به «نحوه‌ی دیدن» جابه‌جا می‌شود؛ بوم به میدان نیرو بدل می‌گردد که در آن هر عنصر تصویری، بردار ...
از تار و پود تا لکه‌ی مرکب

از تار و پود تا لکه‌ی مرکب

14 آبان 1404,
تجربه‌ی ماده در نقاشی‌های پری‌یوش گنجی پری‌یوش گنجی، متولد ۱۳۲۴ در تبریز، از معدود هنرمندانی‌ست که مسیر حرفه‌ای خود را در نقطه‌ تماس میان طراحی پارچه سنتی ایران و نقاشی مدرن شکل داده است. در شرایطی ...
درخشش باشکوه حضور

درباره‌ی آثار الهه ترابی

14 آبان 1404,
درخشش باشکوه حضور در کارهای الهه ترابی کمتر با سوژه‌ی انسانی مواجه می‌شویم، اما تقریباً همه‌جا با رد و نشانگان حضور او روبه‌رو هستیم. در فضاهایی متروکه و مکان‌هایی که از حضور آدم خالی هستند، پیراهنی ...
کتاب آثار لیتوگرافی شیددل

کتاب آثار لیتوگرافی شیددل

13 آبان 1404,
هنرمندِ دیدن و زیستن در تصویر محمدحسن شیددل در سال ۱۳۱۸ شمسی در شهر سهرورد (واقع در استان زنجان) به دنیا آمد. پس از مهاجرت به تهران، وارد هنرستان هنرهای زیبای پسران شد و نزد استاد ...
اثر هنری به‌مثابه چالشی اخلاقی

درباره‌ی آثار فاطمه بهمن‌سیاهمرد

12 آبان 1404,
اثر هنری به‌مثابه چالشی اخلاقی تحلیل من در این نوشته از جهانی از اندیشه می‌آید که ظاهراً با هنر بیگانه‌ است و آثار هنری را معمولاً با چنین نگاهی تحلیل نمی‌کنند. این جهان متعلق به حوزه‌ی ...
حرکتی از بازنمایی به زیستن در رنگ

در میان شاخه‌ها

12 آبان 1404,
حرکتی از بازنمایی به زیستن در رنگ نمایشگاه انفرادی «در میان شاخه‌ها» تازه‌ترین تجربه‌ی بامداد رضوانیان است که اوایل آبان‌ماه 1404 در گالری شمیس برگزار شد؛ مجموعه‌ای که مخاطب را به تماشای چرخشی بنیادین در جهان ...