کاتارینا گروسه/غلبه نقاشی بر فضا

33

غلبه نقاشی بر فضا

“کاتارینا گروسه” (Katharina Grosse)، نقاش و پیکرساز آلمانی، سال ۱۹۶۱ در فرایبورگ متولد شد. بسیاری آثار او را تحت تاثیر اکسپرسیونیسم انتزاعی و شیوه‌های گرافیتی می‌دانند. او بیش از هرچیز با چیدمان‌های عظیم و تکنیک موردعلاقه‌اش -ایربراش- که مرزهای ظاهری و باطنی نقاشی را زیر سوال می‌برد، شناخته می‌شود. او شیوه‌ای متفاوت در نقاشی دارد و بیشتر شیفته استفاده از اسپری رنگ پاش و فرم‌های اتفاقی و رنگ‌های فوق العاده درخشان، نیرومند و سرشار از انرژی است تا ایجاد فرم‌های بی‌نقص توسط قلم مو.

در واقع او به وسیله ایربراش و همچنین عناصر طبیعی یا ساخته دست بشر و فضای بنا و به عبارتی هنر معماری که عنصر جدانشدنی آثار او است، توانسته خود را از محدودیت‌های سطح بوم رها کند و مرزهای نقاشی و چیدمان را بر هم زند. چنین است که برخی آثار وی را در زمره نقاشی گسترده (Expanded Painting) به شمار آورده‌اند، البته گروسه اغلب به عنوان هنرمند حوزه نقاشی‌-چیدمان معرفی شده است.

کناره‌گیری از شیوه سنتی نقاشی

از دیگر مشخصات بارز آثار او، کناره‌گیری از شیوه سنتی نقاشی است که اغلب بر سطوح دو بعدی مانند بوم یا چوب اجرا شده و در محیط قرار می‌گیرد؛ ویژگی قابل توجه آثار او غلبه بر فضا و مختصات محیط است؛ نظاره‌گران کارهای او تنها از شاهد آن نیستند، بلکه خود جزیی از اثر هنری بوده و در دنیای پیچیده و پر از رنگ هنرمند، بسیاری از احساسات متفاوت و متناقض همچون شادابی و افسردگی، سرزندگی و حرکت را تجربه می‌کنند. ساختار و اجرای چیدمان‌های او با پیچیدگی بسیار همراه است؛ کف و سقفی که تبدیل به سطحی برای کار می‌شوند، قلوه سنگ‌هایی که روی هم انباشته شده و بالا می‌آیند، انواع اشیا اعم از اثاثیه خانه، پارچه و مواد گوناگون دیگر که با هم ادغام می‌گردند، به علاوه بنای موزه یا گالری که به‌واسطه کار نقاش ظاهری جدید می‌یابند.

جست‌و‌جوی آزادی و بلندپروازی

گروسه درباره آثارش گفته «انگیزه کارهایم از جست‌و‌جوی آزادی و بلندپروازی در راستای چیزی فراتر از وجود خودم نشات می‌گیرد.» کاتارینا گروسه نزدیک به هشت سال در آکادمی‌های هنر آلمان از جمله آکادمی هنر دوسلدورف به تحصیل مشغول بوده و با استادانی چون “گرهارد ریشتر” و “گوتهارد گربنر” آشنا شده و طبق گفته‌های خودش، هنرمندانی چون “سای تومبلی”، “فرانسیس بیکن” و “لوسین فروید” بر مسیر کارش تاثیر گذاشته‌اند.

آثار او در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مجموعه‌داران و موزه‌های مشهور دنیا را به خود جلب کرده است. وی در نمایشگاه‌های متعددی از جمله یازدهمین بینال سیدنی، گالری ملی پراگ در جمهوری چک، ویلای مدیچی در رم و در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه موزه هنرهای زیبای بوستون شرکت داشته است. استودیو و محل سکونت “کاتارینا گروسه” در برلین قرار دارد. وی به تدریس نقاشی در آکادمی هنر دوسلدورف مشغول است.

منابع:
smb.museum /fils-fine-arts.de fineartmultiple.de /lempertz.com /kettererkunst.de/ kunzt.gallery /de.wikipedia.org

#بام_نقاشی
گردآوری و ترجمه: آذین کوزه‌چی
دبیر: یاسمن رسولی

تصاویر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

یاسمن رسولیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسمن رسولی

دبیر بام نقاشی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.