هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منتخب نمایشگاه‌های هفته گذشتهتوسط : در:

نمایشگاه محمد عباسی

نمایشگاه محمد عباسی


نمایشگاه نقاشی محمد عباسی، با عنوان “قایق”

نمایشگاه نقاشی محمد عباسی، با عنوان “قایق”، گالری هما
برگزار شد. تشویش، تلاطم، دل آشوبگی، نگرانی و اضطراب،
مخاطره، ناامنی، تعلیق، ناپایداری، موقعیت سیال و حس
آخرالزمانی، اتمسفری است که آثاراو به بیننده منتقل می‌کند.
استفاده از زبان و تکنیک‌های عکاسانه مانند وضوح یا تارشدگی
تصاویر، نور دیدگی کناره تصاویر و نظایر این و حتی زاویه دید، در
انتقال حس و حال هنرمند موثر واقع شده اما در انتقال مفهوم
تشویش موجود در وضعیت نمادین قایق در دریا، تاثیر و کارکرد
لازم را نداشته و حتی معکوس عمل کرده است.

سبک رئالیستی آثار، در برخی از آثار وی به فراواقعیتی از جنس
آثار پیشین هنرمند نزدیک شده و بار معناشناختی و نشانه‌شناختی
دارد؛ حضور شمعی روشن در فضای مبهم پایین کادر، در عمق دریایی
متلاطم، شاید نوید کورسویی از امید باشد. همچنین در دیگر،
وجود پارچه‌ای سفید به ظاهر نرم و نازک در وسط کادر، در حالی که
به ریسمان‌هایی پیدا و ناپیدا آویزان است و از راحتی خیال برایمان
می‌گوید در تضاد با طوفان و تلاطم حاکم بر مجموعه است.
تشخص و یکپارچگی، اندیشه مستتر و بی ادا و اطوار، تکنیک و
اجرای متناسب و درخور، تکرار و تکثر بجا و منطقی در تاکید بر مفهوم،
از مولفه‌های این مجموعه آثار به نمایش درآمده محمد عباسی است.

#بام_گردی

دبیر: مهدی مشایخی

عکس بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

مهدی مشایخیAuthor posts

دبیر بام گردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.