هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

موزه رودنتوسط : در:

موزه رودن

موزه ردن پاريس در هتل بيرُن(Biron) كه عمارتی است سه
هكتاری (با محوطه‌ی بيرونی‌اش) به سبک روكوكو، در سال
1919 افتتاح شد. زيبايی اين عمارت قرن هجدهمی يكی از
دلايل هفتصد هزار نفر بازديد كننده‌ی سالانه‌اش است.

اين هتل بين سال‌های ١٧٢٧ تا ١٧٣٢ در خيابان ورن پاريس
ساخته و از سال ١٩٠٥ بخش‌هايی از آن اجاره داده می‌شد.
در بين مستأجرها چندين هنرمند مانند جان كوكتو(نويسنده)
هنری ماتيس (نقاش) ايزادورا دانكن (رقصنده) كلارا وستوف
(مجسمه‌ساز) و اگوست رودن بودند. در سال ١٩٠٨ رودن
بخش‌هايی از طبقه‌ی همكف كه به تراس راه داشت را به
عنوان آتليه‌اش برگزيد و تعدادی از مجسمه‌هايش را در
محوطه‌ی باغ نصب كرد و از سال ١٩١١ كل مجموعه را
در اختيار داشت. مالكيت اين مجموعه در همان سال به‌طور
رسمی به دولت فرانسه فروخته شد و يک سال بعد از تمامی
مستأجرها خواسته شد تا اين مكان را تخليه كنند البته به جز
رودن. او با حداكثر توانش برای حفظ اين مجموعه، مذاكره با
دولت را آغاز كرد و در نهايت سال ١٩١٦ مجلس ملی فرانسه
با طرح اهدای عمارت به رودن به شرط تبديل آن به موزه‌ی او
موافقت كرد.

“من تمام آثار گچی، برنزی، سنگی، مرمری و طراحی‌ها به
علاوه‌ی مجموعه‌ی آثار هنری و عتيقه‌هايم را بهدولت فرانسه
به شرط حفظ و نگهداری‌شان در هتل بيرن، با عنوان موزه‌ی ردن
اهدا می‌کنم.” در اين موزه آثار درخشان رودن همچون متفكر، ب
وسه، دروازه‌ی جهنم و… به علاوه‌ی بسياری از اتودها و طرح‌هايش
نگهداری مي‌شود. به طور كلی در اين موزه تعداد ٦٦٠٠ مجسمه،
٨٠٠٠ طراحی، ٨٠٠٠ عكس و ٧٠٠٠ شیء هنری نگهداری می‌شود
كه در بين آن‌ها آثاری از ون‌گوگ، مونه و رنوار در اتاقی برای نمايش
عمومی نصب شده‌اند و اتاقی نيز به آثار كاميل كلوده اختصاص داده
شده است.

http://www.musee-rodin.fr

*املای صحیح این واژه “رُدن” است.

#بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.