هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

گری گَرِلز، کیوریتور ارشد موزه‌ هنر‌های مدرن سانفرانسیسکو، استعفا داد.توسط : در:

گری گرلز

گری گرلز


گری گرلز کیوریتور ارشد SFMOMA

گری گرلز که کیوریتور ارشد نقاشی و مجسمه‌سازی در موزه‌
هنر‌های مدرن سانفرانسیسکو است، به دنبال آشوبی که
کارمندان درباره‌ی نظراتش، در ملاقاتی به تازگی، درست
کردند، استعفا داد.
چند هفته قبل‌تر، در جلسه‌ای در زوم که همه‌ی شرکت‌کنندگان
از کارمندان بودند، با کارندی مواجه شد. کارمندان دور هم جمع
شده بودند تا درباره‌ی کامنت‌های گرلز درباره‌ی نحوه و شیوه‌
جمع‌آوری آثار در موزه بحث کنند.
گرلز، که از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ کار کرده و سپس دوباره در ۲۰۰۸
مشغول شده، از برجسته‌ترین کیوریتور‌های کشور است و
به‌طور قطع، از بالاترین مقام‌های رسمی‌ موزه است که
پستشان را به‌دلیل بی‌عدالتی و نابرابری سیستماتیک ترک
می‌کنند.

گری گَرِلز،  کیوریتور ارشد موزه‌ی هنر‌های مدرن، استعفا داد. گرلز،
یکی از برجسته‌ترین کیوریتور‌های کشور، گفت که جمع کردن آثار
به «نگه داشتن تبعیض» منجر می‌شود.

در این جلسه، گرلز گفت که نمی‌توانست جمع‌آوری آثار سفیدپوستان
را متوقف کند؛ چون به برگرداندن تبعیض منجر می‌شود.
کمی بعد‌تر، گروهی از کارمندان سابق که خواهان تغییر در موزه بودند،
عریضه‌ای درست کردند که خواستار استعفای گرلز بود و توسط ۱۸۰
نفر امضا شد.
نویسنده‌ عریضه می‌گوید: «ضرورت استعفای گرلز غیرقابل انکار
است. با توجه به تصرف طولانی‌اش در این مؤسسه، سؤال ما
این است که چه مدت است این باور‌های برتری سفیدپوستان و
نژادپرستانه کار او درباره‌ آثار موزه را تحت‌الشعاع خود قرار داده
است؟»
گرلز در پست اینستاگرامی درباره‌ی صحبت‌های پیشینش
می‌گوید:«به هیچ عنوان نگفتم که تنها آثار سفیدپوستان است
که اهمیت دارد؛ بلکه گفتم مهم است که کار‌های سفیدپوستان
را در به طور کامل از توجه موزه محروم نکنیم.»

مبارزه علیه نژاد‌پرستی

گرلز در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت:«تفاوت واقعی و جنگیدن برای
برابری حقیقی، جنگ مهم زمان ما است.» او همچنین ادعا کرد که
در این زمینه همکاری و کمک خواهد کرد تا به این هدف برسند.
دست آخر و با وجود همه‌ی اینها نیز گفت:«من متوجه هستم که با
اتمسفر و شرایط فعلی، دیگر نمی‌توانم به طور مؤثر در موزه به کارم
ادامه دهم.»
استفای گرلز، توسط مدیر موزه، نیل بنزرا، و هیئت مدیره‌اش پذیرفته
شد. تشخیص اینکه گرلز خودش درخواست استعفا داد یا تنها در
معرض دادخواهی رسمی‌ای مجبور به این کار شده، سخت است.
گرلز چهارمین نفری است که در یه ماه موزه را ترک می‌کند و موزه
در آشفتگی داخلی‌ای قرار گرفته. نن کیتون، نایب رئیس روابط
خارجی موزه، ۲ جولای موزه را ترک کرد. علت استعفای او نقد
تندش در اینستاگرام از طرف کارمند سابق، تیلر برندن، درباره‌
کارمندان سیاه‌پوست بود.
مسئول استخدام‌ها و مدیر “اچ‌آر” موزه نیز آن را ترک کرده‌اند و این موزه
را در وضعیت بدی قرار داده است.

کارمندان می‌گویند:«تا کنون در میان مجموعه‌های موزه، آثار کمی از
زنان و مردان سیاه‌پوست وجود داشت، به طوری که کنترل موزه، به
دست مردان سفید‌پوست بود.» آنان امیدوارند که با بهتر کردن شرایط،
چنین مشکلاتی به تدریج از بین بروند.

عکس بیشتر:

 

SFMOMA. Photo: Matthew Millman Photography.

SFMOMA. Photo: Matthew Millman Photography.

 

The “Pop, Minimalism, and Figurative” galleries at SFMOMA.

The “Pop, Minimalism, and Figurative” galleries at SFMOMA.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

دبیر خبر: فضه زحمتکش

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.