هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

معرفی آثار فرشید مثقالیتوسط : در:

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی


برنده جایزه هانس کریستین اندرسن

فرشید مثقالی در ۱۳ تیرماه ۱۳۲۲ در اصفهان به دنیا آمد. وی
دانش‌آموختهٔ رشتهٔ نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه
تهران است. آغاز کار حرفه‌ای او به همکاری با مجلهٔ «نگین»
و در سال‌های ۱۳۴۳–۱۳۴۴ برمی‌گردد.
تصویرگری کتاب‌های «عمو نوروز»، «جمشید شاه»،
«پسرک چشم آبی»، «آرش کمانگیر», «ماهی سیاه کوچولو»
و «افسانهٔ آفرینش در ایران» از جمله مهم‌ترین آثار مثقالی است.
علاوه بر تصویرگری کتاب و مجلات او برای فیلم‌های «پستچی»،
«دار»، «شازده احتجاب» و … نیز پوستر طراحی کرده است.
مثقالی از روش‌های مختلفی در تصویرگری استفاده کرده‌است؛
لیتوگرافی، کلاژ، آبرنگ، چاپ سنگی و تکنیک‌های دیگر.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۹۷۴، فرشید
مثقالی را نامزد دریافت جایزهٔ هانس کریستین آندرسن کرد و او
موفق شد این جایزهٔ معتبر جهانی را برای تمام آثارش به دست
آورد.
در سال ۱۳۹۱ نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرشید
مثقالی را به همراه احمدرضا احمدی به عنوان نامزد جایزه
” آسترید لیندگرن ” معرفی کرده‌است. در سال ۹۶ مهم‌ترین نشان
تصویرگری ایران، “آبان”، به فرشید مثقالی به پاس سال‌ها فعالیت
در حوزه هنرهای تجسمی و تصویرگری اهدا شد.
درسال ۹۳ کتابی پیرامون تصویرسازی به قلم فرشید مثقالی و
توسط نشر نظر منتشر شد.

از جوایز وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برندهٔ جایزهٔ نخست نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا برای تصویرگری کتاب ماهی سیاه کوچولو (۱۹۶۸)
دیپلم افتخار دوسالانهٔ تصویرگری براتیسلاوا چکسلواکی برای تصویرگری کتاب ماهی سیاه کوچولو (۱۹۶۸)
دیپلم افتخار نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک بولونیا برای تصویرگری کتاب قهرمان (۱۹۷۱)
جایزهٔ «سیب طلا» دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا چکسلواکی برای تصویرگری کتاب «آرش کمانگیر» (۱۹۷۰)
جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ فیلم ونیز برای فیلم «پسر و ساز و پرنده» (۱۹۷۳)
جایزه هانس کریستین آندرسن برای مجموعه آثار تصویرگری کودکان (۱۹۷۴)
جایزهٔ ویژهٔ جشنواره فیلم کن (۱۹۷۴)
جایزهٔ ویژهٔ جشنوارهٔ فیلم مسکو برای فیلم «دوباره نگاه کن» (۱۹۷۵)
جایزهٔ بزرگ جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم «دوباره نگاه کن» (۱۹۷۵)
جایزهٔ سوم دوسالانهٔ پوستر ورشو (۱۹۷۷)
جایزهٔ نوما از ژاپن برای کتاب «من و خارپشت و عروسکم» (۱۹۸۵)
.
#بام_تصویرسازی

دبیر: سمیه علیپور

عکس بیشتر:

 

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

 

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

 

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

 

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

 

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

پشت‌ بام- بام تصویرسازی- معرفی آثار فرشید مثقالی

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.