هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

زنان از نگاه فرزانه حسینیتوسط : در:

فرزانه حسینی

زنان از نگاه فرزانه حسینی

فرزانه حسینی از مجسمه‌سازان پرکار دهه اخیر ایران
است. او در اکثر آثارش معنایی از فرم را با استفاده از
آناتومی و فرم های دیگر در ذهن مخاطب متبادر می کند.
او در اثری که به تازگی از خود در صفحه اینستاگرامش
منتشر کرده، زنی را به نمایش می‌گذارد که در میان
گره‌های مختلفی پیچیده شده و تنها یک دستش از این
گره‌ها در امان است.
زن بی‌سرِ فرزانه حسینی با تمام استیصالی که در
فرم دارد، باوقار در انگشتانش مخاطب را به آرامشی
دعوت میکند که معنای واقعی زیست پر از استرس
زنانه است .

پشت‌بام از وی درخواست کرده که این اثر را برای
مخاطبین حود به نمایش بگذارد.

این اثر را در زوایای مختلف در زیر ببینید.

 

فرزانه حسینی متولد 1363، تهران می‌باشد. وی عضو
انجمن مجسمه سازان ایران است.
وی مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر دانشگاه
الزهرا، تهران را دارد.
او در نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری
شرکت نموده است.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

 

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.