هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی “رنسانس سیاه” در لس‌آنجلستوسط : در:

"رنسانس سیاه"

نمایشگاه نقاشی "رنسانس سیاه"


نمایشگاه “رنسانس سیاه”، سه‌ جولای بصورت آنلاین در UTA Artist Space

دوازده هنرمند سیاه‌پوست پیروزی و رنج‌های زندگی در آمریکا را در
نمایشگاه آنلاین جدیدی با عنوان رنسانس سیاه به نمایش
می‌گذارند.

“رنسانس سیاه”، عنوان نمایشگاهی‌ست که آثار تعدادی هنرمند
آفرقایی-آمریکایی سیاه‌پوست را به نمایش گذاشته است . این
هنرمندان در تولید آثارشان دست به یک سلسله‌ تاریخ‌نگاری
تصویری زدند. آنها با نقاشی‌هایشان به‌طور فردی و جمعی،
طرز تفکر و شرح سیاه‌پوست بودنشان را بررسی می‌کنند.
این هنرمندان با تفکر نقدگرایانه در فعالیت هنریشان به انتقاد به
مکتب‌های نژادپرستی، جنسیت‌زدگی، نظام سرمایه‌داری و
استعماری می‌پردازند.
در این نمایشگاه در ادعای مبارزه با «مغایرت» و رسیدن به آزادی
فرهنگی از نگاه اروپای مرکزی، تعداد قابل توجهی اثر ارائه شده
است. آنچه در این آثار هنریِ خشم‌برانگیز مثل نقاشی‌،
عکاسی‌، مجسمه‌سازی و آثار مفهومی دیده می‌شود.
این نمایشگاه ترتیب تاریخی و مسیر اجتماعی، سیاسی و تاریخی
سیاه‌پوستان را در بیش از ۴۰ سال ترسیم می‌کند.
این نمایشگاه مجازی جدید در “UTA Artist Space” آثاری از 12 هنرمند
سیاه‌پوست را گردهم آورده و توسط “میرتیس بدولا”، مدیر گالری
“میرتیس” برپا شده است.

رنسانس
رنسانس (به فرانسوی: Renaissance) یا دورهٔ نوزایی یا دورهٔ نوزایش
یا دوره تجدید حیات، جنبش فرهنگی مهمی بود که آغازگر دورانی از
انقلاب علمی، اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. دوران
نوزایش، دوران‌گذار بین سده‌های میانه (قرون وسطی) و دوران جدید
است. نخستین بار، واژهٔ رنسانس را فرانسوی‌ها در قرن ۱۶ میلادی
به‌کار بردند. آغاز دورهٔ نو زایش را در سدهٔ ۱۴ میلادی در شمال ایتالیا
می‌دانند. این جنبش در سدهٔ ۱۵ میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت.
رنسانس، یک تحول ۳۰۰ساله است که از فلورانس در ایتالیا آغاز شد
و به عصر روشنگری در اروپا انجامید.
رنسانس در سال‌های ۱۳۰۰ میلادی از ایتالیا آغاز شد و در طول سه
قرن در سراسر اروپا انتشار یافت. به‌ندرت در دوره‌ای چنین کوتاه ازنظر
تاریخی، رخدادهای گوناگونی به وقوع می‌پیوندد؛ این احیای فرهنگی
به «رُنِسانس» (یعنی «نوزایش») مشهور شده‌است.

عکس بیشتر

 

Nelson Stevens, Spirit Sister (2013)

(Nelson Stevens, Spirit Sister (2013

 

Monica Ikegwu, Jacob (2020)

(Monica Ikegwu, Jacob (2020

 

Felandus Thames, Black and Blue (2016)

(Felandus Thames, Black and Blue (2016

 

دبیر خبر: فضه زحمتکش

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.