هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

واقعیت، عشق، زندگیتوسط : در:

طرح افسانه‌ای لویی ویتون

طرح افسانه‌ای لویی ویتون


لویی ویتون و پرچم ایران

لویی ویتون، (به فرانسوی:Louis Vuitton) که به اختصار LV نیز خوانده
می‌شود، شرکت کالای لوکس و بعد از هرمس قدیمی‌ترین خانه‌ی مد
فرانسوی است، که در سال ۱۸۵۴ توسط طراح فرانسوی لویی ویتون
تأسیس شد.

در طی جنگ جهانی دوم، لوئی ویتون در طول اشغال فرانسه، با نازی‌ها
همکاری کرد. کتاب فرانسوی «لوئی ویتون، حماسه‌ی فرانسوی» که
توسط Stephanie Bonvicini، روزنامه نگار فرانسوی نوشته و منتشر
شده توضیح می‌دهد که چگونه اعضای خانواده ویتون به طور فعال به
دولت دست‌نشانده به رهبری مارشال فیلیپ پنت کمک می‌کنند و ثروت
خود را افزایش می‌دهند!

طرح افسانه‌ای لویی ویتون

در سال ۱۸۹۶، شرکت «طرح افسانه‌ای» خود را رونمایی کرد و امتیاز
آن را در سراسر دنیا ثبت نمود. طرح‌های شبیه به گلِ به کار رفته در
طراحی‌های این برند الهام گرفته از طرح‌های ژاپنی است و شاید یادآور
شعار این برند «واقعیت، زندگی و عشق» باشد.

این شرکت بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۰ میلادی، شکل و مدل چرم
خود را در تمامی محصولاتش از کیف پول‌های کوچک، تا چمدان‌های
بزرگ استفاده نمود، اما برای توسعه تولید، در سال ۱۹۵۹ جنس چرم
استفاده شده در محصولاتش را قدری نرم‌تر کرد، تا استفاده از کیف
پول‌ها و کیف‌های دستی، آسان‌تر شود. مواد مورد استفاده در ساخت
کیف‌ها همچنان جزء محرمانه‌ای برای موفقیت LV می باشند.
لویی ویتون از سال ۲۰۰۳ کمپین جهانی تبلیغات چاپی و بیلبوردهای
تبلیغاتی خود را آغاز نمود و در تاریخ ۲ اوت ۲۰۰۷ این شرکت، در کمپین
تبلیغاتی خود، از میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی
استفاده نمود!!
در سال 2005، Jonathan Riss طراح بلژیکی با امضای برند جی آر
(jay ahr) مجموعه‌ای منحصر به فرد را بر روی کیف‌های لویی ویتون
ارائه داد. طرح‌هایی شبیه رنگ‌آمیزی اما با گل دوزی‌هایی منحصر
به فرد که بر روی بوم نقاشی کیف‌های ویتون خودنمایی می‌کنند.
مجموعه‌ای از پرچم‌های کشور‌های مختلف که با قیمت حدود 10،000
دلار از مجموعه‌های کاملا متفاوت برند LV است.
این مجموعه به منظور نشان دادن پرچم‌ها به عنوان یکی از بزرگترین
هویت‌های بصری هر کشور خلق شده‌است و پرچم کشور ما ایران
هم در این مجموعه می‌درخشد.

#بام فشن‌دیزاین

دبیر: امیر طباطبایی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

تصاویر بیشتر:

 

لویی ویتون و پرچم ایران

لویی ویتون و پرچم ایران

 

لویی ویتون و پرچم ایران

لویی ویتون و پرچم ایران

 

لویی ویتون و پرچم ایران

لویی ویتون و پرچم ایران

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.