حراجهای اینترنتی
از زمان ظهور اینترنت دنیا شکل و شمایل دیگری پیدا کرد. هنر و بازار هنر نیز
عمیقا از اینترنت و فضای مجازی متاثر شد. تا حدود 5 سال پیش، اکثر گالریها
و مراکز حراج به قرار دادن مجموعهها بر روی اینترنت به دیده شک مینگریستند.
ارزش یک نقاشی یا یک مجسمه معمولا به یکتایی آن گره میخورد، اثری
منحصر به فرد بود که برای همه غیر قابل دسترس باشد جز صاحبش. ساخت
یک نسخه دیجیتال که توسط هرکسی میتواند کپی یا پخش شود، کنترل
مالک را بر اثر از بین میبرد.
علاوه بر این، هنرمندان نیز برای سالها آثار خود را بصورت حضوری به فروش
میرساندند. ترس آنها از این بود که قرار دادن تصویر آثار در فضای مجازی،
اثر آنها را کم ارزش کند. توصیه گالریها هم همین بود: راه خاصی برای ارائه
آثار وجود دارد، منتقل کردن حس بهرهمند بودن از امتیازی ویژه به افرادی خاص؛
حفظ حس نایاب و منحصر به فرد بودن حیاتی است.
تغییر نظم ثابت حراجها
اما نظم مسلط حراجها تغییر کرد. امروزه حراجهای اینترنتی کمک میکنند که رکوردهای
فروش یکی پس از دیگری شکسته شود، حتی زمانی که خریدار نمیخواهد
ردپایی از خودش به جا بگذارد. حراج کریستیز. غیرقابل تصور بود که یک مجموعهدار اثری هنری
را بدون اینکه آن را از نزدیک ببیند خریداری کند، اما طی چند سال گذشته این روند
تا حدی برعکس شده است، خریداران پشت کامپیوترهایشان هستند. کریستیز، در
ماه مارس امسال اعلام کرد که بعضی از مکانهایش در لندن و آمستردام را تعطیل
میکند و به دنبال توسعه حراجهای اینترنتی خودش است. اکثر گالریداران از
خودشان میپرسند چرا باید با وجود هزینههای سرسامآور اجاره، به یک فضا
مقید باشند، در حالی که حتی در گالریهای موفق نیز اکثر اوقات فضای گالری
خالی است.
حرکت به سمت تجارت الکترونیک یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازارها،
و به تبع بازار هنر، در یک دهه گذشته بوده است. به گفته کلیر مک اندرو، اقتصاددان
برجسته بازار هنر، حراج های اینترنتی در کنار Art Fair ها مهمترین روند در بازار هنر
در یک دهه گذشته بودهاند. محرک اصلی در این روند، مقبولیت گسترده تجارت
الکترونیک بوده است.
#مجله_آنلاین
پی نوشت: منبع تصاویر و قیمت ها سایت فروش اینترنتی Artsy.net است.
تصاویر:
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.
دبیر بام خبر: فضه زحمتکش