هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیزتوسط : در:

همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز


همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز

همه تصویرسازی‌های مرتضی ممیز در کتابی که نشر مشکی منتشر کرده است از نیمه تیر ماه
در دسترس عموم خواهد بود. این کتاب که در دو جلد با 1440 صفحه منتشرخوهد شد شامل 2500 تصویرسازی
از مرتضی ممیز می‌باشد.

در این کتاب سعی بر آن شده تا همه تصویر‌سازیهای ممیز جمع‌آوری گردد، اگر ممیز غیر از تصویز‌سازی، ریزنقش
و سرکلیشه‌ای هم طراحی کرده باشد آنها هم در این دو جلد آمده است. تصویرسازی‌ها در بخش‌های “نشریات”،
“کتاب‌ها” و “دیگر تصویرسازی‌ها” سامان یافته‌اند.

مرتضی ممیز ( 1315-1384) بی‌شک تاثیرگذارترین دیزاینر گرافیک ایران است. حجم کارهای او شگفت‌انگیز و تنوع آثارش
باورنکردنی است. او در همه زمینه‌های دیزاین گرافیک کارکرده، اما تصویرسازی‌هایش از جایگاه خاصی برخوردارند.
ممیز تصویرسازی‌ را به‌صورت جدی از 1339 آغاز کرد و تا واپسین سال عمر ادامه داد.

مرتضی مميز فارغ التحصیل رشته نقاشی دانشکده‌هنر‌های‌زیبای‌دانشگاه‌تهران در سال ۱۳۴۴ بود. وی برای ادامه تحصیل
به فرانسه رفت و از مدرسه عالی هنرهای‌تزیینی‌پاریس گواهینامه طراحی داخلی گرفت.
ممیز پس از بازگشت به ایران، در سال 1348رشته طراحی گرافیک را در دانشکده ‌هنر‌های‌زیبای‌دانشگاه‌تهران راه انداخت
و آموزش دروس عملی در این رشته را آغاز کرد. او ضمن تدریس، دامنه فعالیت طراحی‌اش را گسترش داد که شامل
پوسترهای فرهنگی، طرح جلد کتاب‌ها و نشانه‌ها بود. ممیز به ‌غیر از طراحی گرافیک برای کتاب‌ها و پوسترها،
تلاشی را تحت عنوان مدیر هنری در مجلاتی چون ایران آباد، کتاب‌ هفته، کیهان هفته، فرهنگ، کاوش و نگین
آغاز نمود. مجلاتی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی نموده‌است. وی در شاخه‌های
مختلف طراحی گرافیک مانند صفحه‌آرایی مطبوعات، تایپوگرافی، طراحی پوستر فیلم و طراحی نشانه موفق
به ارائه آثاری کم نظیر در هنرهای دیداری ایران شد.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

 

جهت خرید اثر به بخش حراج ماه گالری دنا مراجعه فرمایید.

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.