هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی‌های طاها حیدریتوسط : در:

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری با عنوان "حفره برخورد" گالری آب انبار 


•نمایشگاه نقاشی‌های طاها حیدری

نمایشگاه نقاشی‌های طاها حیدری با عنوان “حفره برخورد” در گالری آب‌انبار در حال برگزاری‌ست.

طاها حیدری متولد ۱۳۶۴ در تهران است. وی در رشته نقاشی در مدرسه هنرهای نمایشی تهران است.
او در سال ۸۹ با مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر تهران فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به بالتیمور رفت.
در سال نود و پنج موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از مدرسه نقاشی هوفبرگر در دانشگاه مریلند شد.

به گفته هنرمند: “نقاشی برای من به عنوان امکان رویارویی با تصاویر جذاب است، این که عملکرد تصاویر
چه نسبتی با ساخت آن‌ها دارد و چگونه بر ما ظاهر می‌شوند.” ما در عصری زندگی می‌کنیم که در محاصره
همه جانبه تصاویر هستیم و خلق و تولید انبوه تصاویر در اقصی نقاط جهان وضعیتی بی‌سابقه را رقم زده است.

با گسترش روز افزون اینترنت و فضای موبایلیتی شده زندگی انسان‌ها، دیگر خلق و تولید تصاویر در انحصار افراد
یا موسسات و رسانه‌های محدودی نیست و هر فردی در هر گوشه از جهان می‌تواند خالق و تولید کننده تصویری
مختص به خود باشد و به طبع آن با نظامی از رمزگان و دلالت‌های نشانه شناختی و معنایی روبرو هستیم.

از این رو، نقاشی‌های طاها حیدری بازنمایی معاصری از دغدغه‌های او در ارتباط با تصاویر است.

نمایشگاه نقاشی‌های طاها حیدری

به گفته ایشان: ” از انواع مختلف کاردک، ایربراش، غلتک و چسب‌های پوششی استفاده می‌کنم تا سطحی
پیچیده و مملو از جزییات بسازم؛ تا بر اهمیت تکنیک تاکید کنم؛ ابزار و ماده در واکنش به هستی چند لایه تصاویر
وصفی از اتحادهای پیش پا افتاده و گاهی شوم.” او در این آثارش به وجه پیکسل تصاویر و پارازیت‌ها توجه بیشتری
دارد. توجه مخاطب را به سمت رسانه‌های جمعی‌تر هدایت می‌کند.

 

 در کاتالوگ نمایشگاه به روایت‌هایی اشاره می‌کند در باب آثاری که خلق کرده‌است. ولی به
گمانم این روایت‌ها در حد روایت‌هایی شخصی نزد خود هنرمند باقی می‌ماند.  آن‌چه به واسطه نقاشی‌ها
انتقال پیدا می‌کند نشانه‌های دیگری است.
طاها حیدری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در تهران،
مریلند، کالیفرنیا، نیویورک، لندن، آمستردام و… داشته است. 

بام‌گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

پشت بام- بام گردی- نمایشگاه آثار طاها حیدری
با عنوان “حفره برخورد”
گالری آب انبار

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.