هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

“هنر در عصر اضطراب” در بنیاد هنری شارجهتوسط : در:

هنر در عصر اضطراب

هنر در عصر اضطراب


“هنر در عصر اضطراب” در بنیاد هنری شارجه

نمایشگاه  “هنر در عصر اضطراب” توسط هنرمند و معمار “تاد رایز” در بنیاد هنری شارجه برگزار شده است.

در این نمایشگاه، بیش از 60 اثر از هر رسانه قابل تصور در هر گوشه ای از اینترنت، از تصاویر هوایی رئال  تا مناظر و 
آثار هنری سورئال با مدیاهای متفاوت نمایش داده شده است.
"هنر در عصر اضطراب" اطلاعات غلط و فریب رسانه ای را در عصر آنلاین و آفلاین
 بررسی نموده و آن را به چالش کشیده است.
این نمایشگاه با هدف بررسی دنیای بدون اینترنت و فضای دیجیتال است و پیشنهادهای جالبی
 برای عصر بدون فناوری دارد.
تاد رایز در اولین نمایشگاه خود برخی از معتبرترین آثار عصر اینترنت را به نمایش گذاشت.
او با برگزاری چندین نمایشگاه مرتبط ، از جمله "من در اینترنت بزرگ شدم" در موزه هنرهای معاصر شیکاگو
 که مضامین مربوط به هوش مصنوعی ، انزوا ، جدا کردن ، انتقال و موارد دیگر را برپا کرده است، خوب می داند که
 آثار اینگونه نمایشگاه ها بر ذهن جامعه چقدر مثبت است.

عکس بیشتر

Bogosi Sekhukhuni, Totem for Soul Contract Revocations, Dream Diary Season

Bogosi Sekhukhuni, Totem for Soul Contract Revocations, Dream Diary Season

 

Guan Xiao, Documentary of Agriculture: Breeding, (2019).

Guan Xiao, Documentary of Agriculture: Breeding, (2019).

 
Trevor Paglen, CLOUD #135 Hough Lines, (2019). Courtesy of the artist and PACE Gallery.

Trevor Paglen, CLOUD #135 Hough Lines, (2019). Courtesy of the artist and PACE Gallery.



اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.