هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

پرفورمنس آرتتوسط : در:


یکی دیگر از متداول‌ترین بخش‌های نیومدیا که امروزه بیش از بقیه ارائه می‌شود پرفورمنس آرت است.

پرفورمنس آرت از لحاظ واژه‌شناسی به معنای هنر اجرا  است.

هنر اجرا در طبقه‌بندی کمی پیچیده است.
یعنی در طول زمان بروز خود غالباٌ دچار سرگشتگی طبقه‌بندی می‌باشد. هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی هرکدام می‌توانند به نوعی دربرگیرنده آن باشند. اما در ایران فعلا مرکز‌های تجسمی متولی این هنر می‌باشند.

پرفورمنس آرت ذات هر اجرایی است که به انسان متکی باشد. پرفورمنس اتفاقی یگانه است که در گرو واکنش لحظه‌ای مخاطب است و مخاطب در سرانجام و یا شگل‌گیری آن دخالت دارد.

پرفورمر یا اجراگر سعی دارد با اجراهای خودش مفاهیم جمعی (اجتماعی یا سیاسی) و مفاهیم انفرادی را با بینندگانش شریک شود. او درجایگاه خودش به بازیگر(نقش), نقاش(نقاشی), مجسمه‌ساز(مجسمه) یا موزیسین(نت) تبدیل می‌شود و معنا را منتقل می‌کند.

این اجرا تحت هیچ شرایطی تبدیل به نمایش(تئاتر) نمی‌شود، چرا که پرفورمنس به مثابه یک اثری تجسمی از نقاشی، طراحی، مجسمه و… است که دقیقا جلوی چشم تماشاچی خلق شده است ولی امکان بازبینی و دریافت حسی دوباره را ندارد.

در سلسله‌ی بحث‌های جدید نیومدیا به مقوله پرفورمنس بیشتر می‌پردازیم.

بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- پرفورمنس‌آرت

پشت‌بام- بام نیومدیا- هنر اجرا

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.