هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کرونا و صنعت مدتوسط : در:


من لباسهای شما را میسازم

 

کرونا و صنعت مد: خانه‌نشینی ناشی از بیماری کرونا، بر کسب و کار اقشار مختلف، از جمله تولیدکنندگان پوشاک، تاثیر بسیاری داشته است. اغلب مغازه‌ها را بسته و مشتریان خود را به خرید آنلاین ترغیب می‌کنند.
وقتی مجبور به اقامت در خانه‌های خود هستیم و بسیاری از ما گرفتار تعدیل نیرو یا مسئولیت مراقبت‌های ویژه از کودکان و سالمندان شده‌ایم، تحت فشار مالی قرار گرفته و تمایل و توان خرید لباس جدید دیگر معنا ندارد.

 

بسیاری از برند‌های بزرگ مد و خرده‌فروشان، مجبور به لغو سفارشات پیشین شده و عدم تحویل سفارشات تولیدی شده‌اند. اغلب چندان مسئولیتی در قبال تأثیر این اتفاق بر افراد مشغول در زنجیره‌های کار خود ندارند. کارخانه‌ها با افراد کمتری به فعالیت ادامه می‌دهند و کنترل چرخه تولید بسیاری از کارگران و تکنسین‌ها را روانه خانه می‌کند.

 

 

حالا این کارگران نمی‌دانند که در روزهای آینده چگونه از خانواده خود مراقبت کنند؛ چگونه می‌توانند هزینه غذا، اجاره و سایر ملزومات را مدیریت کنند. آنها حتی نمی‌توانند تصور کنند که اگر خود یا یکی از اعضای خانواده به COVID-19 گرفتار شود، چه خواهند کرد. درآمد ناچیزی که این کارگران به‌دست آورده‌اند، شاید برای تأمین هزینه‌های روزانه زندگی هم کافی نبوده باشد و پس‌اندازی برای مقابله با بحرانی مانند این ندارند! مشخص نیست پس از پایان این بحران‌، چه نوع جهانی را با چه پوششی خواهیم دید؟

 

از طرفی این مجموعه شرایط خاص می‌تواند جنبش #LovedClothesLast را که سال‌هاست با توجه به میزان تولید بیش از حد لباس که پیش از این بحران بوده، مجددا پررنگ کند و سبب مراقبت بهتر از لباس‌ها، اصلاح و درست کردن لباس و ایجاد شیوه ماندگاری در کمدهای لباس را به عنوان انقلابی در پی داشته باشد.

 

از سوی دیگر در همین حال و در این بحران فعلی، با توجه به همدلی حاصل از این تجربه مشترک جهانی، فعالان اجتماعی با کمک رسانه‌های اجتماعی و با شعار #whomademyclothes خواهان این هستند که برندهای مد از کارگران موجود در زنجیره تأمین محافظت کنند.

آنها می‌گویند: “اگر هیچ کاری نکنیم ، وقتی بحران تمام شود، صنعت مد به طور معمول به تجارت باز خواهد گشت. اما این ما هستیم که باید سیستمی جدید بسازیم که از سعادت مردم و سیاره زمین برای سودآوری برخوردار باشد. این بدان معنی است که در حال حاضر ما باید در کنار هم بایستیم تا از افرادی که لباس‌هایمان را تهیه می‌کنند حمایت کنیم.”
این جنبش مدتی است که در اینستاگرام و به‌خصوص توییتر به راه افتاده و فعالان عرصه پوشاک با انتشار این شعار، به صورت فردی و جمعی، خواهان رسیدگی به مشکلات حاصل از کاهش و توقف زنجیره تولید پوشاک هستند. شایان ذکر است که این اولین بار نیست که چنین جنبشی با اسم‌های مشابه در جهان برای حمایت از فعالان و کارگران صنعت مد در جهان به راه افتاده است.

بام طراحی مد
دبیر: امیر طباطبایی

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

پشت‌بام- بام طراحی مد- کرونا و صنعت مد: من لباسهای شما را میسازم

 

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.