بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن

23

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازارهنر در دوران کرونا و پس از آن- عکسی از Ann Marie Lonsdale از موزه deYoung


بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن

بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن: این روزها هیچ یک از هنرمندان، کارمندان اجرایی و اداری موزه‌ها و گالری‌ها و حتی متصدیان حراج‌ها از اثرات اقتصادی ویروس کرونا در امان نبودند و نیستند. تعطیلی جشنواره‌های هنری و حراج‌های مهم مانند کریستیز و ساتبیز و آرت بازل بازتاب گسترده‌ای در خبرها پیدا کرده، اما شاید بی‌کار شدن کارمندان و کارگرانی که مستقیم و غیر مستقیم و بعضا به‌صورت ساعتی برای این اماکن و رویدادها کار می‌کردند، کمتر به چشم آمده باشد.

 

بنا به نظر بسیاری از منتقدان، نهادهای هنری که در راستای حفظ سلامت عمومی اقدام به تعطیلی بلند مدت کرده‌اند، نسبت به امنیت مالی کارمندان و کارگران این حوزه بی‌توجه بوده‌اند. هرچند برخی موزه‌ها و گالری‌ها در تلاشند که بودجه خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که تا حد امکان توانایی پرداخت حقوق افراد را داشته باشند. برای مثال در هفته گذشته، موزه متروپولیتن نیویورک طی یک ایمیل به کارمندان خود اعلام کرد که متعهد می‌شود حقوق آن‌ها را تا ۴ آوریل پرداخت کند.

 

برخی نهادها که خود را تحت پوشش بیمه قطع کار قرار داده‌اند به دنبال جبران خسارات ناشی از تعطیلی اجباری از طریق بیمه هستند و برخی دیگر برای دریافت حمایت‌های مالی دولتی و خصوصی در حال رایزنی هستند. در این میان مشاغل آنلاین و شاغلان مستقل در این حوزه، مانند سایت‌های فروش و حراج آنلاین آثار هنری کمتر از بقیه بازارها متضرر شده‌اند.
تمامی بازارها از عدم قطعیت تنفر دارند و حالا گسترش ویروس COVID-19 بیش از پیش مدل توسعه کسب و کار سنتی حراج‌ها و گالری‌ها را به چالش کشیده است. در حال حاضر خریداران بیش از پیش به خرید اینترنتی روی آورده و مبالغ چشمگیری را صرفا از طریق مشاهده مجازی آثار هزینه می‌کنند. حال دیگر گسترش حراج‌های آنلاین اجتناب ناپذیر است و به‌نظر می‌رسد بازار هنر باید بیش از پیش خود را با آن وفق دهد. شدت این تحولات و نیز چگونگی گذار را زمان مشخص می‌کند.

پی‌نوشت: تصاویر دوم تا پنجم مربوط به حراج آنلاین BLUE گالری Bonham هستند. این حراج برای حمایت از NHS Charities Covid-19 برگزار می‌شود.
تصویر اول: عکسی از Ann Marie Lonsdale از موزه deYoung
تصویر دوم: اثر Extraordinary People از برادران Connor
تصویر سوم: تابلو Omo اثر Anish Kapoor
تصویر چهارم: تابلو Glow اثر Anish Kapoor
تصویر پنجم: تابلو Waitress اثر Julian Opie

بام اقتصاد هنر
دبیر: هژیر کهریزی

پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- اثر Extraordinary People از برادران Connor
پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Omo اثر Anish Kapoor
پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Glow اثر Anish Kapoor
پشت‌بام- بام اقتصاد هنر- بازار هنر در دوران کرونا و پس از آن- تابلو Waitress اثر Julian Opie

 

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.