هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نقاشی: معرفی سای تومبلی Cy Twomblyتوسط : در:

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly


“پروسه‌ی نقاشی کردن برای من بیش‌تر تجربه کردن است تا خلق یک تصویر.”

“سای تومبلی”، Cy Twombly (1928- 2011) نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس آمریکایی است.

او از مهم‌ترین نقاشان پیشروی انتزاعی قرن بیستم است.

تومبلی تجربه گرا و متمرکز بر کشف قابلیت‌های خطوط بود و برای رها شدن از مهار عقلی و با تکیه بر ناخودآگاه، گاه در تاریکی طراحی می‌کرد و به تجربه‌ای ناب و روایتی جدید می‌رسید.

تومبلی بر روی بوم‌هایش کلمات و عبارات را ناخوانا و شتاب‌زده می‌نوشت و یا خراش‌هایی بر بومش ایجاد می‌کرد.
خطوط ناخوانا در نقاشی‌های آبستره‌ی تومبلی با رنگ و روغن و مداد و پاستل و رنگ‌های محدود کار شده‌اند.

این نقاشی‌ها اغلب در اندازه‌ای بزرگ و شبیه به آثار گرافیتی، پوشیده از خراش‌ها، خطوط و رنگ‌ها و تداعی کننده اشعار کلاسیک و دارای بیانی اساطیری به زبان صمیمی هستند.

طراحی‌های غول پیکری که جایگاهی خاص و منحصر به فرد را در داستان هنر مدرن دارند. اگرچه اشتراکی با هنر فیگوراتیو ندارند، به سختی با وجود دست نوشته‌ها بتوان آن‌ها را آبستره قلمداد کرد.

تومبلی در طول سال‌ها مدام در تیررس نقد منفی منتقدین قرارداشت که هنر او را درخور یافتن جایگاهی در هنر پیشروی انتزاعی نمی‌دانستند. اما با گذشت زمان و مهاجرت به ایتالیا و ازدواج، آثارش در موزه‌ها و گالری‌های معتبر دنیا به نمایش درآمد و نقاشی‌هایش در حراجی‌های هنری میلیون‌ها دلار به فروش رسید و محبوبیتی زیاد بین مخاطبین و منتقدان پیدا کرد.

منتقدان آثار او را به نقاشان رمانتیک مانند ترنر و نقاشان امپرسیونیستی همچئون کلود مونه، به لحاظ لطافت و شاعرانگی، نزدیک می‌دانند.

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

پشت‌بام- معرفی سای تومبلی Cy Twombly

 

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.