هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلامتوسط : در:

پشت‌بام- بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلام


به جز چند نمونه از قرن‌های اوليه‌ی اسلام, بيشترين نشانه ‌های تصويرگرايی و احتمالا مجسمه‌سازی, از قرن چهارم هجری و از عهد غزنويان به بعد به منصه ظهور در آمد… 

در اين دوران تصويرگری تحولات چشمگيری يافت و نقش انسان و حيوان موضوع اصلي اغلب دست ساخته‌های هنری شد.

مجسمه‌سازی نيز ابعاد گسترده‌تری يافت و بسياری از ظروف و وسايل چون عود سوز، قفل و سرمه‌دان در قالب حيوانات و پرندگان ساخته شدند.

اين مجسمه‌ها كه اشكال حيوانی داشتند، اغلب در ابعاد كوچک ساخته می‌شدند و به راحتی كاربردی را كه داشتند، انجام می‌دادند.

يک نگاه كلی به اين اشياء كاربردی نشان می‌دهد كه در آغاز جنبش تصويرگرايی, موضوع حيوان بيش از انسان مورد توجه بوده و اين البته دلايل مختلفی داشته:

  • اول اين كه اندام حيوانات و پرندگان برای اشياء كاربردی, مانند قفل و سرمه‌دارن و عودسوز مستعدتر و متنوع‌تر از اندام انسان است.
  • نكته دوم اين كه تداعی كمتری از بُت‌سازی دارد.

علاوه بر اين نكات, آشنايی چند هزار ساله ايرانيان با اندام حيوانات و پرندگان در انتخاب اين مضامين بی‌تاثير نبوده است.

تاريخ مجسمه‌سازی در ايران از فرهاد كوهكن تا علی اكبر حجار/ پرويز تناولی/ اولين نشانه‌ها/ صفحه٣١

بام مجسمه‌سازی
دبیر: فرزانه حسینی

 

 

پشت‌بام- بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلام

پشت‌بام- بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلام

 

پشت‌بام- بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلام

پشت‌بام- بام مجسمه سازی: مجسمه‌سازی پس اسلام

 

پیکر تراشی قبل از اسلام

پیکر تراشی قبل از اسلام

 

پیکر تراشی قبل از اسلام

پیکر تراشی قبل از اسلام

 

پیکر تراشی قبل از اسلام

پیکر تراشی قبل از اسلام

 

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.