هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اهمیت مانیفست در قدرت تخیلش استتوسط : در:

صد مانیفست

صد مانیفست


“اهمیت مانیفست در قدرت تخیلش است”

«اهمیت مانیفست در قدرت تخیلش است… مانیفست نخستین اثر هنری بزرگ مدرنیستی است.»
مارشال برمن

در این مجموعۀ مهم و قابل توجه، که از صد مانیفست صد سال اخیر تشکیل شده است، آلکس دانچف صداهای همگون و ناهمگونی را از انواع و اقسام جنبش‌ها، از فوتوریسم و دادائیسم و سوررئالیسم و فمینیسم گرفته تا کمونیسم و وُرتیسیسم و استریدنتیسم و استاکیسم، عرضه کرده است ــ صداهایی که موضوعاتی نظیر فیلم و معماری و مُد و آشپزی هم در آن‌ها طنین انداخته‌اند.
مانیفست هنری هیچ است اگر انقلابی نباشد. مانیفست‌ها عجیب، نامتعارف و آزارنده‌اند. شوخ‌طبعی و عقلانیت را با مطالباتی که اساس جهان را می‌لرزانند درمی‌آمیزند.

در این مجموعه هنرمندانی گرد آمده‌اند از شاخه‌ها و گرایش‌های مختلف، از جمله کاندینسکی، مایاکوفسکی، رادچنکو، لوکوربوزیه، پیکابیا، دالی، اولدنبرگ، ورتوف، بازلیتس، کیتای، موراکامی، و گیلبرت و جورج، همراه با حامیان و همکاران‌شان ــ چهره‌هایی نظیر مارینتّی، آپولینر، برتون، تروتسکی، گی دوبور و رم کولهاوس.

 

اخبار دیگر

 

برای خرید شماره چهارم پشت‌بام ( هنرکده هنرهای تزئینی 1339 تا 1357 )
به لینک زیر رفته و یا با شماره‌های 09030547495  و 02188931744 تماس بگیرید.

به علت شیوع کرونا این شماره رونمایی نخواهیم داشت.

برای ما بهتر است که پشت بام را از خود ما با ارسال رایگان بخرید.

خرید نسخه کاغذی

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.