هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

ایلین گری مادر مدرنیسم و هنر محیطیتوسط : در:

Berenice Abbott, Portrait of Eileen Gray (ca. 1925). Courtesy of the National Museum of Ireland.

Berenice Abbott, Portrait of Eileen Gray (ca. 1925). Courtesy of the National Museum of Ireland.


ایلین گری مادر مدرنیسم و هنر محیطی

 ایلین گری، مادر مدرنیسم و هنر محیطی… دنیای بعد از جنگ را که خیلی توجهی به زنان معمار نداشت، هدایت می‌کند.
یک نمایش جدید در نیویورک داستان شجاعانه‌ی او را با طراحی‌ها و دیزاین‌های معماریش تعریف می‌کند.

ایلین گری مادر مدرنیسم و هنر محیطی معمار و طراح غریب ایرلندی است که یک خط تاریخی پر از کنجکاوی را رقم میزند.

او را “مادر مدرنیته” نامگذاری کرده اند ، نامی که توسط کلو پیشوت به او داده شده است.

او به عنوان یکی از  معدود  خانمهایی است که قبل از جنگ جهانی دوم معماری را به صورت حرفه ای معماری می کرد و به عنوان بخشی از جنبش معماری مدرنیستی ، با امثال لوکوربوزیه ، میس وان دره روه و والتر گروپیوس به فعالیت و تولید اثر میپرداخت.

با وجود میراث منحصربفردی که از خود به جا گذاشت،همچنان بصورت عجیبی در میان آرتیست های زمان خود ناشناخته ماند.

پیشوت که در سال 2013 نمایشگاه “آیلین گری” را در مرکز پومپیدو و در سال 2014 به موزه هنرهای مدرن ایرلند در دوبلین  را بر عهده داشت ، در نمایشگاه جدید 7 سال با ارزش تحقیقاتی خود را در مورد این هنرمند گمنام ارائه می دهد.

نمایش فعلی تنوع چشمگیر توانایی های او را از طریق 200 قطعه مبلمان ، طراحی ها و نقاشی های دکوراتیو و منسوجات ارائه می دهد ، که برخی از آنها قبلاً هرگز به نمایش در نیامده است.

این نمایشگاه از 12 مارس در نیویورک برگزار خواهد شد.

 

اخبار دیگر

 

عکس هایی که می بینید نمونه هایی از آثار اوست که در این نمایشگاه مورد بازدید قرار خواهد گرفت:

 

ایلین گری، مادر مدرنیسم

Eileen Gray, Lacquered Wood Screen (circa 1921–23). Courtesy of Kelly Gallery and Stephen Kelly, New York.

 

 

Eileen Gray, Rug (circa 1922-24). Courtesy of Galerie Jacques De Vos.

Eileen Gray, Rug (circa 1922-24). Courtesy of Galerie Jacques De Vos.

 

Eileen Gray, Dining room serving table (1926-29). Courtesy of Centre Pompidou, Musée national d’art moderne.

Eileen Gray, Dining room serving table (1926-29). Courtesy of Centre Pompidou, Musée national d’art moderne.

 

برای خرید شماره چهارم پشت‌بام ( هنرکده هنرهای تزئینی 1339 تا 1357 )
به لینک زیر رفته و یا با شماره‌های 09030547495  و 02188931744 تماس بگیرید.

به علت شیوع کرونا این شماره رونمایی نخواهیم داشت.

برای ما بهتر است که پشت بام را از خود ما با ارسال رایگان بخرید.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.