هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نقاشی: رزیتا شرف‌جهانتوسط : در:


رزیتا شرف‌جهان از زنان هنرمند پیشرو در ایران است که با فعالیت‌های اجتماعی و هنری‌اش شناخته شده.

او در آثارش بخشی از  زیست زنانه‌اش را به تصویر می‌کشد که به نقد جامعه مردسالار می‌پردازد.

او در این باره توضیح می‌دهد:
«برای من برابری خواهی جنبه‌های مختلفی دارد، مخالفت با نژادپرستی یا فاصله زیاد طبقاتی.

اما جنبه مهم آن برای من برابری زنان با مردان بود. نمی‌خواستم بپذیرم کارهایی را که پسرها انجام می‌دهند، نمی‌توانم انجام بدهم.

من هم ‌زمانی می‌خواستم همانند مردها باشم. حتی مجسمه‌سازی را نیز به همین دلیل انتخاب کردم. سودای این را داشتم تا مجسمه‌های بزرگ بسازم یا سنگتراشی کنم.

در نقاشی هم به این شکل، تلاش می‌کردم با ضربه قلم‌های پر قدرت، از هر چه که تصور می‌کردم جامعه مردسالار برای زن تعریف کرده، خودم را آزاد کنم.

این مسئله به مرور اصلاح شد؛ باید می‌پذیرفتم که من زن هستم با خصوصیات و ویژگی‌های زنانه، ویژگی‌هایی که ارزشمند، ضد ارزش نیستند.

به هرحال این موضوع را در آثارم می‌توانید مشاهده کنید. سال هاست که بر دوخت و دوز روی بوم متمرکز شده‌ام، زیرا این موضوع هم با زنان، چه عامی، چه هنرمند، چه معاصر و چه قدیمی، خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کند، به آن واکنشی سمپاتیک دارند و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند». رزیتا شرف جهان متولد ۱۳۴۱، مجسمه‌ساز، نقاش و ویدیوآرتیست، فارغ‌التحصیل مجسمه‌سازی از هنرستان است و کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر را از دانشکده هنرهای زیبا‌ی دانشگاه تهران دریافت کرده‌است.

او بنیانگذار و مدیر گالری طراحان آزاد و یکی از پیشکسوتان گالری داری در ایران است.

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

 

خرید نسخه کاغذی

 

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند رزیتا شرف‌جهان

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند رزیتا شرف‌جهان

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند رزیتا شرف‌جهان

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند رزیتا شرف‌جهان

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند رزیتا شرف‌جهان

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند

پشت بام - نجوا عرفانی- رزیتا شرف جهان

بام نقاشی- معرفی هنرمند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عیدانه پشت‌بام / در چهار بسته فرهنگی هنری

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.