هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شوق مشترک آثار سعید رفیعی منفرد در گالری ثالثتوسط : در:

شوق مشترک آثار سعید رفیعی منفرد در گالری ثالث

شوق مشترک آثار سعید رفیعی منفرد در گالری ثالث


شوق مشترک

آثار سعید رفیعی منفرد در گالری ثالث
تمام عواید این نمایشگاه صرف امور خیریه می شود

۲ تا ۷ اسفند ۱۳۹۸
تمام عواید نمایشگاه صرف امور خیریه می‌شود.
جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۲
همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۲

 

شوق مشترک

از منظر نقد اجتماعی مدت هاست که به خودزنی افتاده ایم و مدام رفتارما و عادات و مناسبات اجتماعی مان را به باد انتقاد و گاه طعنه و توهین می گیریم. اگر چه زیست امروزمان خالی از نقد نیست اما، دیدن مداوم خصلت های ناهنجار می تواند خطر ناامیدی از تحولات اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته باشد.

بلایای طبیعی سالیان اخیر گرچه کام همه ی ما را بسیار تلخ کرد اما، یک چیز را به خوبی نمایان نمود و آن، همدلی و مهربانی ما مردم، علیرغم رنگین کمان اقوام و تنوع خرده فرهنگ ها در زمینه ی بزرگتری به نام ایران است. ما در فرهنگ مان ویژگی های خوب هم کم نداریم و این نمایشگاه تلاشی بسیار کوچک است برای نگاه دوباره به نیکی هایمان.

به امید چشم دوختن به نور مشترک، امید مشترک و شوق مشترک.
سعید رفیعی منفرد

اخبار هنرهای تجسمی را در لینک زیر دنبال کنید

اخبار

برای خرید پشت بام چاپی با ارسال رایگان به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.