هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

تراژدی من کمدی من ، نقاشی‌های کیومرث هارپا در گالری ساربانتوسط : در:

تراژدی من کمدی من- نمایشگاه نقاشی‌های کیومرث پارسا

تراژدی من کمدی من نقاشی‌های کیومرث هارپا گالری ساربان


تراژدی من کمدی من
نقاشی‌های کیومرث هارپا
گالری ساربان
۱۸ تا ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
ساعت ۴ تا ۸ عصر
گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است

سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش یوسفی، گالری ساربان
تلفن: ۸۸۵۰۴۲۲۶

.

.

زندگی نامه کیومرث هارپا 

“کیومرث هارپا” متولد  1336 تهران.

نقاشی را به‌صورت جدی در سال 1351 آغاز نمود. در سال 1362 به دانشگاه هنر راه یافت.

اساتید شاخص وی در این ایام محمد ابراهیم جعفری، مهدی حسینی و بهمن بروجنی بودند.

در سال 1370 از پایان‌نامه‌ی خود با راهنمایی زنده‌یاد ایرج زند، دفاع نمود. این پایان البته آغازی بود برای حضور مجددش در دانشگاه اما این بار در مقام معلم. هارپا ما بین سال‌های 1371 تا 1395 به‌صورت مستمر در دانشگاه‌های معتبر کشور به تدریس پرداخت.

علاوه بر نقاشی در عرصه‌ی مجسمه‌سازی نیز، نگاه ویژه و کاملاً شخصی او به مسئله‌ی حجم، آثاری را فراهم آورد. استفاده‌ی وی از ریشه‌ی درختان کهنسال و ترکیب آن‌ها با مفتول نازک فلزی، مجموعه‌ای از حجم‌ها را به دست داد که کمتر شباهتی با رفتارهای مشابه در عرصه‌ی مجسمه‌سازی دارد.

نام کیومرث هارپا به عنوان هنرمندی توانا در تمام این سال‌ها به‌شکل روشنی در محافل جدی هنرهای تجسمی وجود داشت، اما غایب بزرگ، خود او بود. انزوای خودخواسته، دل به هیچ حضوری نمی‌سپرد.

این نمایشگاه به تقاضای جمعی از دانشجویان و دوستداران استاد کیومرث هارپا سامان یافته و گزیده‌ای‌ست از آثار سال‌های اخیر وی، سال‌هایی که نامش سکوت بود اما اعتبارش با رنگ و خیال، بیانی بلند و گیرا یافته است.

 

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.