پایان شوخی‌های جدی

250

الیوت ارویت درگذشت

ارویت که در سال 1928 در پاریس از پدر . مادری روس متولد شد، دوران کودکی خود را در میلان گذراند. در سال 1939 به همراه خانواده‌ به آمریکا مهاجرت کرد. در نوجوانی به عکاسی علاقه نشان داد و در یک تاریکخانه عکاسی مشغول به کار شد. در سال 1948 به نیویورک نقل مکان کرد و تحصیل در مدرسه علوم اجتماعی را آغاز کرد. در همین زمان به عکاسی خیابانی علاقه پیدا کرد و هر روز به آن مشغول بود.

ارویت در سال 1949 با دوربین رولیفلکس خود به فرانسه و ایتالیا سفر کرد. در سال 1951 به خدمت سربازی فراخوانده شد و در حین خدمت در یکی از واحدهای سپاه سیگنال ارتش در آلمان و فرانسه به انجام وظایف مختلف عکاسی پرداخت.

ارویت در نیویورک با ادوارد استایکن، رابرت کاپا و روی استرایکر ملاقات کرد. استرایکر در ابتدا ارویت را برای کار در شرکت استاندارد اویل استخدام کرد، جایی که او در حال ساخت یک کتابخانه عکاسی برای شرکت بود، و متعاقباً به او ماموریت داد تا پروژه‌ای در راستای مستندسازی شهر پیتسبورگ انجام دهد.

در سال 1953، ارویت به مگنوم پیوست و به عنوان یک عکاس مستقل برای نشریات لایف، هالیدی، لوک و کالیرز کار کرد. در همین زمان بود که علاوه بر عکس‌های آنی و خبری، از شخصیت‌های مشهور بسیاری عکس گرفت. اواخر دهه 1960، ارویت به مدت سه سال به عنوان رییس مگنوم کار کرد. او سپس به سینما روی آورد و در دهه 1970 چند فیلم مستند برجسته و در دهه 1980 هجده فیلم کمدی برای HBO تولید کرد. ارویت به خاطر کنایه و طنز و حساسیت انسانی خاص خود به روح مگنوم معروف شد.

او که همواره با زندگی شوخی می‌کرد و جدیت‌های آن را با طنز به چالش می‌کشید و تنها شوخی‌ها را جدی می‌گرفت، در آخرین روز نوامبر 2023، در سن نود و پنج سالگی درگذشت.

بام عکاسی
بهار وفایی

فرشید پارسی‌کیامشاهده نوشته ها

Avatar for فرشید پارسی‌کیا

فرشید پارسی کیا زاده‌ تهران، هنرمند، مدرس، طراح و نویسنده‌ حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. وی یکی از چهره‌های مهم نسل پنجم طراحان گرافیک ایران است که در حو‌زه‌ی طراحی نشریات، پوستر، تبلیغات، پژوهش و آموزش گرافیک فعال و پرکار بوده. فرشید پارسی کیا همچنین مدیرهنری گالری دنا و صاحب امتیاز و سردبیر نشریه تخصصی هنرهای تجسمی پشت بام است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.