هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه همبودی در گالری سایهتوسط : در:


نمایشگاه همبودی در گالری سایه

 

همبودی

انسان و اضطراب

نمایشگاه  آثار ‎شیدا قلی پور

در گالری سایه

‎افتتاحیه | ٦ دی ١٣٩٨
١٧-٢١
‎روزهای بازدید | ٦ تا ١١ دی
ساعت ١١-٢٠

————————————— ‎
شيدا قلى پور. متولد ١٣٤٢. بابل
.
‎برگزارى ١٥ نمايشگاه انفرادى از ١٣٥٩
‎برگزارى ٦ نمايشگاه انفرادى در گالرى سيحون در سالهاى
١٣٧٠-١٣٧٤-١٣٧٨-١٣٨٤-١٣٨٦-١٣٨٧
‎حضور در دومين بينال نقاشى معاصر ايران- موزه هنرهاى معاصر ‎
نمايشگاه در گالرى Peace Time، دسامبر ٢٠١٧، جنوا ايتاليا

.

.

SOLO | PAINTING | EXHIBITION | 27 Dec. 2019 – 1 Jan 2020

Simultaneity
Sheida Gholipour

Opening | 27 December | 2019
17:00 – 21:00
From 27 Dec. to 1 Jan. 2020
11:00 – 20:00 ‎
.

نقاشی های شیدا قلی پور در مجموعه حاضر، فرو رفته در خود و محصور در خطوط محیطی نامنظم و ناتمام، همبودی رنج و اضطراب انسان معاصر را پیش روی مخاطب امروز نمایان می سازد.

او در اینجا در پی بازنمایی امری واقعی نبوده و نیست و باید مفهوم مستتر در تابلوهایش را در فاصله میان روایتی تصویری و تجربه ی زیست هنرمند به مثابه کنشی نقاشانه مورد مطالعه قرار داد.

اما آنچه به عنوان اصلی ترین عنصر بصری در یک موقعیت مشابه می توان در آثار این نمایشگاه دید، شکلهای مختلفی از “انسان” است.

زنان در نقاشی های قلی پور با چشم ها و سپس با نیمه پنهان چهره هایشان با ما سخن می گویند.

با وجود نیروی فراوانی که در این پرتره ها احساس می شود، وجه ساده و بی پروای این چهره ها کیفیتی استعاری را به مخاطب القا می کنند.

هر چند رویدادهایی که در فرم هر چهره با ضرب آهنگی مشخص و پیوسته از رنگ گذاری های تند و خشن به سامان می رسند در توسعه بیان هنری نقاش، نقش مهمی بازی می کنند.

در این مجموعه نقاش با گرایش بیشتر به فرم های اکسپرسیو و لایه گذاری رنگ های تخت به دنبال درک فضاهایی تازه از مفهوم مدرنیستی (با لهجه ای بومی) در کار نقاشی فیگوراتیو و یافتن ارتباطی میان فرم و محتوا است.

بر اساس چنین رویکردی، او اینجا با نگاهی از درون و تعمیق یافته، سبک اختصاصی رنگ آمیزی خود را با کاربستی از زمینه های رنگی مایل به زرد و سبز به حالتی خلسه آور نزدیک می کند؛

تلاشی برای عینیت بخشیدن به موضوعی ذهنی و ناملموس که برای رسیدن به نتیجه ای متفاوت، هر بار به تجربه حسی خود رجوع می کند.

کیانوش معتقدی
دى ماه ١٣٩٨

 

 

*اخبار هنرهای دیداری را در سایت پشت بام دنبال کنید.

*خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.