{پرونده طراحان طنزاندیش گزیدهای از پژوهشهای منتشر شده در کتابی به همین عنوان نوشته ایراندخت محصص است. در این کتاب به آثار طراحان مختلفی اشاره شده که به مرور در بخش اسناد پژوهشی پشتبام منتشر میشود.}
کاریکاتور در ایران_ پس از 50 سال که از عمر آن میگذرد_ تازه به کشف هویت و راه خود نایل آمده است. 50 سال
سروکلهزدن و کلنجار رفتن با موضوعات قشری روزمره، خنداندن مردم، نوازش سادهپسندی و تشویق سلیقههای کودن
و تنبل و بیبار، برای کاریکاتور ایران کافی بود تا بخواهد ماسک دلقکی را از چهره خود پاره کند و سهم خویش را از
هنر اصیل ایران بطلبد. کاریکاتور هرگز یک دهنکجی کودکانه به واقعیتهای جاری نیست. کاریکاتور ایران برای
درک عمیق و اثبات این واقعیت راه پرپیچ و خم و مخاطرهآمیزی را پیمود و آنقدر در این راه طنازی و عشوهگری و
مضحکهبازی کرد و شکلک درآورد تا از پای درآمد و به جوانههای کوچکی که در درون خویش میپرورد امکان داد تا
ببالند و سبز شوند و فاتحانه در فضای عصر خویش بشکفند.
تاریخ کاریکاتور ایران در آمیزش و هماهنگی با شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی این ملک، برای خود کتاب قطوری
است که نه در اینجا مجال پرداختن به آنست و نه اصولا چنین قصدی در میان است. تاریخنگاری را به دیگران وا
میگذاریم. آنچه در این مختصر باید مورد توجه قرر گیرد، هویت و شناسنامه کاریکاتور امروز ایران و چشماندازهای
آنست، کاریکاتور ایران، با تکیهبر تجربیات پراکنده، اما مستمری که در طول نیمقرن تلاش و جستوجو بدست
آورده، ظرفیتهای نوینی کسب کرده است. کاریکاتور به «خط» بهعنوان یک عنصر شالودهای که ارزشهای بیانی
متمایزی دارد، مینگرد. و در عین حال در اعماق جامعه و زمانه خود غوطه میخورد تا بتواند غریزه هوشیاری و
تیزی بیابد که امکان حضور وی را در تمامی ذرات و جوارح عصر محتمل سازد.
او به انسان نه بهعنوان سوژهای تفریحی که باید معایب و مضحکههای درونی و بیرونی او را بیرون کشد و شکلی
اغراقآمیز نمایش دهد تا تماشاگر و مخاطب از این بازی خوشمزه و کمدی به وجد و طرب در آید و یا احیانأ از خنده
رودهبر شود. پیروزی طنز در مطربی و شوخوشنگی نیست، درباری است که از آگاهیهای انسانی و اجتماعی بر
دوش دارد، در شناخت عمیقی است که او از خویشتن، بهعنوان یک حربه، یک دشنه، یک سلاح مدرن، یک چماق و یا
حتی یک لبخند، یک نوازش، یک نسیم گذرا که از اعماق درون آدمی آغاز میشود و روح را خنک و شکفته میکند.
طنز عرصه تضادها، تعارضها و بغرنجترین مباحث تصویری است که هرگز در قالب کلمه و یا نتهای موسیقی و
حجم پیکرهها قابل توصیف نیست. طنز که جانمایه اصلی هر کاریکاتور زنده و اصیلی است، تنها طنز است و تعریفی که
بخواهد تمامیت این مفهوم هنری را در خود بگنجاند، آن را حبس کرده است.
تعاریف و انتظارات عادی و سادهپسند را از طنز و کاریکاتور دور بیندازیم.
به جوهر این انسانیترین و مهربانترین هنر معاصر بنگریم و کاریکاتور امروز ایران را که در پی پایان بخشیدن به این
سوءتفاهم کهنه و شناسائی ارزشهای واقعی خویش است. با نگاهی دوباره و همدردانه ارزیابی کنیم.
هدف این آلبوم هم جز این نیست. اگر جلوههای متفاوت حرکت کاریکاتور امروز ایران را در متن تکنیک جدیدی که به
آن تجهیز شده نشان بدهیم و با شما به سیروسیاحت شگرف و متفاوت در اقلیمهای جدیدی بپردازیم که تنها از زاویه دید
کاریکاتوریستها و طنزآوران، قابل رؤیت و لمس است، آنگاه منظور خود را حاصل یافته خواهیم دید.
ایراندخت محصص
مرداد 1354
برای مطالعه و دیدن آرشیو اسناد پژوهشی پشتبام به لینک زیر مراجعه کنید.