مواجهه آسان

52

تری برت درگذشت

تری برت، هنرمند، مدرس و منتقد هنر بیست و نهم اکتبر 2023 در فلوریدا درگذشت. او سال‌ها در دانشکده مدیریت هنر و آموزش دانشگاه اوهایو به تدریس مشغول بود. برت از محبوب‌ترین و محجوب‌ترین استادان هنر بود که علاوه بر تدریس، وقت خود را صرف مطالعه عکاسی، هنر، نقد هنری و زیبایی‌شناسی کرد. او همواره به دنبال گشودن راه مواجهه آسان با هنر بود و در برخی نوشته‌های خود نیز به این موضوع اشاره کرده است.

تری برت در زندگی‌نامه خود نوشت: «هنر درباره زندگی است و از طریق آثار هنری، تاملات، بحث‌ها و با دقت گوش دادن به یکدیگر شکل می‌گیرد. من معتقدم که می‌توانیم تفاوتی ایجاد کنیم، می‌توانیم یک جامعه بهتر بسازیم، به ویژه در زمان‌های سخت!». پژوهش‌ها، مقاله‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و تمام تدریس او مبتنی بر همین باور اصلی وی بود.

او مقاله‌ها و کتاب‌های مهمی در زمینه نقد و آموزش هنر نوشته است. دو کتاب مهم و مشهور وی به فارسی ترجمه و منتشر شده؛ «نقد عکس‌: مقدمه‌ای بر درک تصاویر»، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی که توسط نشر مرکز منتشر شده و «نقد هنر: شناخت هنر معاصر»، ترجمه کامران غبرایی که نشر نیکا به چاپ رسانده است.

او همچنین در سال 1383، در زمان برگزاری دوسالانه عکس به دعوت موزه هنرهای معاصر تهران به ایران آمد. او علاوه بر برگزاری چند کارگاه و سخنرانی، در گفت‌وگویی با حمید سوری و فرهاد فخریان، به شرح نظرات خود درباره عکاسی ایران پرداخت.

بام خبر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.