خط و نور و انتزاع

49

درباره احمد آریامنش

احمد آریامنش که استاد ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است، خوشنویسی و به ویژه خط نستعلیق را نزد استادانی چون آذرپیرا، امیرخانی، تیموری، فرادی، رسولی و شیرازی آموخت. او کتاب‌هایی زمینه ویژگی‌ها، تغییر و تحولات و شیوه‌های نگارش خط نیز تالیف کرده است. علاوه بر این، دو خط «کرشمه» و «سفیر» از ابداعات احمد آرایامنش در خوشنویسی ایرانی است.

اغلب آثار نقاشیخط آریامنش حرکت و پویایی اغراق‌آمیزی را پیش چشم مخاطب می‌گذارد. حروف کشیده در فضای مثبت، در تقابل با حجم رنگ‌های پس‌زمینه انتزاعی چکیده‌نگارانه را به تصویر می‌کشد. آریامنش از ضرب قلم‌های پهن و نقطه‌ها برای ایجاد پس‌زمینه متفاوت استفاده می‌کند تا به ترکیبب‌بندی دلخواهش برسد. اغلب آثارش لایه‌های متفاوت و متنوعی دارند؛ خطوط نازک و اعواج متعدد آن‌ها چشم را به سراسر بوم می‌کشاند تا تمام زوایای ذهنی و روایت‌های پنهانی را ببیند. نکاتی که برای نشان دادنش تنها به لکه رنگ یا نشانه‌ای ساده اکتفا کرده است. او رنگ‌ها را به بافت تبدیل می‌کند و حروف و نقطه‌ها را درهم می‌آمیزد و فرم‌های نو را در خط و سطرهایش قرار می‌دهد. چنین است که اثر از چارچوب ابتدایی خود فاصله می‌گیرد.

آریامنش جست‌و‌جوهایش را در قالب تجربه‌های جدید ارائه می‌دهد و خود را محدود نمی‌کند. تکرار و رهایی توامان حروف و دَوَران قلم و ساختار تودرتوی سیاه‌مشق برای او ابزار الهام‌بخشی جهت نقاشانه‌تر کردن آثارش است. البته او تکرار صرف را بی‌ثمر می‌داند. ابهام ناشی از توده‌ خطوط و رنگ‌ها و فرم‌ها برای او جذابیت دارد، چراکه مخاطب را راهی و راغب کشف رمز می‌کند؛ تجربه‌هایی که در حجم‌های او نیز قابل مشاهده است. پرهیز آگاهانه او از قالب‌ها و کلیشه‌های سنتی، تنوع رنگ و تجربه‌های نو به ابداع دو خط سفیر و کرشمه منتهی شد. قالب‌گریزی به ویژه در این دو خط با تنوع رنگی‌ متفاوت و نویی دیده می‌شود. کرشمه همچون که از آن برمی‌آید، می‌خرامد و رقاصانه است؛ نکته‌ای که در حجم آن با پیچیدگی بیشتری همراه شده است. سفیر اما در فرم و ترکیب‌بندی، ظاهری متفاوت و هندسی‌تر دارد.

اگرچه مبدا آریامنش خط بوده، اما نگاه جست‌و‌جوگرش او را در مسیر حرکت به سوی فضای نسبتا مدرن همراهی کرده و از آن جمله می‌توان به تجربه خطاطی در نور اشاره کرد. این تصاویر از خطاطی در نور و همراهی دوربین عکاسی با سرعت شاتر پایین و دیافراگم باز و بدون دستکاری (استفاده از نرم‌افزار) خلق شده‌اند. این پروژه با عنوان «نور-نوشت»، حاصل تجربه متفاوت سهیل قربان‌دایی‌پور، طراح گرافیک و عکاس با احمد آریامنش است. خطوط به کار رفته همان کرشمه و‌ سفیر هستند که در مواردی به صورت ساده و‌ در موارد دیگری به صورت انتزاعی به تصویر کشیده شده‌اند. این مجموعه سال ۱۳۹۲ در گالری شکوه ارائه شده‌اند.

آثار اخیر آریامنش تاش‌‌ها و رنگ‌های دارد و به نظر می‌رسد در امتداد همان روحیه جست‌وجوگر به نگاه تازه‌تری رسیده باشد؛ ضربه قلم‌های محکم‌تر که باعث پاشش رنگ شده، این آثار را به نقاشی انتزاعی نزدیک کرده است. هارمونی رنگی و فرم‌های هندسی تودرتوی پس‌زمینه در تقابل با حرکات اکسپرسیو قلم، این انتزاع را تشدید می‌کند و بیانگری خاص خود را دارد.

بام نگر
نرگس مرندی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.