هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام تصویرسازی و ایگور اولینیکفتوسط : در:


بام تصویرسازی و ایگور اولینیکف

 

ایگور اولینیکفIgor Oleynikov در ۱۹۵۳ در یکی از شهرهای اطراف مسکو زاده شد.

طراحی را از کودکی آغاز کرد اما هرگز در زمینه هنر به صورت آکادمیک تحصیل ننمود.

کارش را به عنوان یک هنرمند با طراحی کارتون و کارگردانی انیمیشن آغاز نمود و بعدتر به تصویرسازی کتاب روی آورد، او تاکنون حدود هشتاد کتاب برای کودکان تصویرسازی نموده است.

اولینیکف از سال ۱۹۸۶ به همکاری با مجلات و ناشران مسکو پرداخت، انتخاب میان کارتون و تصویرسازی برای او دشوار است.

وی هم‌اکنون یکی از مهمترین و معتبرترین تصویرگران معاصر روسیه است.

کارش در دنیای انیمیشن به آثار او حرکت و حس سینمایی را تزریق نموده است.

او بسیار و سریع کار می کند و متون کهن و فولکلور را که بارها شنیده شده به گونه‌ای تصویرسازی می کند که ما تجربه‌ای منحصر به فرد با دیدن آثارش خواهیم داشت.

در تصویرسازی‌هایش فانتزی را با واقع‌گرایی و جزییات بسیار در هم می‌آمیزد.

خودش می‌گوید: “من علاقمندم که فانتزی را به صورت واقعی در کارهایم نمایش دهم تا بینندگان آنچه می بینند باور کنند، گویی آن اتفاقات واقعا افتاده‌اند.”

 

آثارش ترکیب بندی‌های جسورانه، تکنیک لطیف و جزیی پرداز و زاویه نگاه‌های متفاوت را با احساسات عمیق و گاه اغراق شده تلفیق می‌کند تا معجونی شگفت‌انگیز، رویایی و اصیل را برای مخاطب فراهم کند.

مهندسی دقیق آثارش به همراهی طراحی چیره دستانه و پالت گسترده و متنوع، ضیافتی از رنگ و نور است که انواع قهوه‌ای ها و رنگ‌های پخته و گرم معمولا در آن‌ها تکرار می‌شوند.

در خلق آثارش به میراث غنی هنر روسیه و هنر مسیحی نیز نظر دارد و در هر متنی که تصویرسازی نموده است، تحقیقات وسیع برای روایت جزیی‌نگرانه تصویری آن داستان قابل ردیابی است.

ایگور اولینیکف در سال ۲۰۱۸ جایزه “هانس کریستین اندرسن” در زمینه تصویرگری را از آن خود نموده است.
.

.
بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

 

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.