تصاویر دوریان گری

77

در زادروز اسکار وایلد

نخستین نسخه مصور کتاب “تصویر دوریان گری”، در سال 1908 آماده شد، اما انتشار آن تا سال 1910 به تعویق افتاد. اوژن دته (Eugene Dété) هفت تصویر از طرح‌های پل تیریات (Paul Thiriat) برای این رمان را با شیوه حکاکی روی چوب آماده چاپ کرده بود.

تصویر دوریان گری رمانی فلسفی از اسکار وایلد، نویسنده ایرلندی است. نسخه کوتاه در ژوییه 1890 در ماهانه آمریکایی لیپینکات (Lippincott’s) و نسخه کامل این رمان در آوریل 1891 منتشر شد. سردبیر مجله مذکور می‌ترسید که داستان ناشایست باشد و بدون اطلاع وایلد، تقریبا پانصد کلمه را حذف کرد. علی‌رغم آن سانسور، “تصویر دوریان گری” حساسیت‌های اخلاقی منتقدان بریتانیایی را برانگیخت. برخی از آنها گفتند که اسکار وایلد به دلیل نقض قوانین محافظ اخلاق عمومی مستحق پیگرد قانونی است. در پاسخ، وایلد در مکاتبه با مطبوعات بریتانیا به شدت از رمان و هنر خود دفاع کرد. البته او شخصا برخی از بحث‌برانگیزترین مطالب را هنگام بازبینی و طولانی‌تر کردن داستان برای انتشار کتاب در سال بعد حذف کرد.

زوال تصویر دوریان

داستان حول پرتره دوریان گری می‌چرخد که باسیل هالوارد نقاش می‌کشد. باسیل که هنرمندی چیره‌دست و دوست دوریان بود، شیفته زیبایی دوریان شده و تمام توان خود را برای هرچه زیباتر کشیدن چرتره وی به کار می‌گیرد. دوریان از طریق باسیل با لرد هنری واتن ملاقات می‌کند و شیفته جهان‌بینی لذت‌گرایانه اشرافی می‌شود؛ زیبایی ظاهری و رضایت نفسانی تنها چیزهایی هستند که ارزش دنبال کردن در زندگی را دارند. دوریان که به تازگی فهمیده است زیبایی او محو خواهد شد، تمایل خود برای فروش روح خود را ابراز می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تصویر، به جای او، پیر و محو خواهد شد. این آرزو برآورده می‌شود و دوریان در حالی که جوان و زیبا می‌ماند، به دنبال یک زندگی آزادانه از تجربیات غیراخلاقی گوناگون می‌رود. در حالی‌که در تمام این مدت، پرتره او پیر می‌شود و به صورت بصری همه گناهان فاسد کننده دوریان را ثبت می‌کند.

این تنها رمان وایلد، که در زمان خود مورد بحث و انتقاد بسیاری قرار گرفت، امروز به عنوان یکی از رمان‌های مهم تاریخ ادبیات شناخته می‌شود. اسکار وایلد که شانزدهم اکتبر 1854 در دوبلین متولد شده بود، پس از تحمل چندین بیماری سخت، در آخرین روز نوامبر 1900 در پاریس درگذشت و پیکر وی در گورستان پرلاشز دفن شد.


بام تصویرسازی
گردآوری و ترجمه: بهار وفایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.