شاخه‌ها را از ریشه جدایی نبود

13

درباره نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با عنوان «رنج زیستن» در گالری دنا

همواره با دیدن اثر هنری از جمله نقاشی، می‌توان در میان رنگ‌های متعدد و فرم‌ها غوطه‌ور شد ؛ کنکاش کرد و زیبایی‌ها و فرم‌ها و محتوا را از هم جدا ساخت. اما در میان خطوط سیاه آثار کیومرث کیاست که عاری از رنگ است هم می‌توان معلق شد و در خلسه ماند! می‌توان چشم‌نوازی یک خط را از ابتدا تا انتها دنبال کرد. نمایش پیش رو «رنج زیستن» را یادآور می‌شود؛ حتی با درخشانترین رنگ‌ها در اغراق آمیزترین فرم‌های ممکن، با ضرب قلم‌های فشرده و درهم تنیده! 

کیومرث کیاست درهم پیچیدگی کاملی از نام «استاد» است. تاریخ هنر را در دستاوردهای فرهنگی خود به‌صورت نقاشی استادانه به نمایش گذاشته است. از گوشه و کنار تفکراتش با باری از تخیل می‌توان عبور کرد و درگیر تفسیر و تحلیل شد. می‌توان در چهره‌هایی که خلق کرده، کار یک نقاش، یک تصویرگر ، یک طراح را نظاره‌گر بود. 

موجودات موهوم و اکسپرسیو، اما طبیعی! بافت‌های خیالی، اما قابل لمس که در تمام این اغراق‌ها جهان هنرمند و انتخاب‌های خاص وی عیان است. جهانی با تمام واژه‌های تعریف شده  از زخم، درد، فقر، شکست و … اما رنگ‌هایی که معنای زندگی دارند و شاید فرم‌هایی که حس زیبایی را القا می‌کنند! کیاست با قلمی بیانگر، صادقانه و شاعرانه حضور انسان در این جهان را به تصویر می‌کشد.

 سهم من از دیدن آثار کیومرث کیاست چنین است: آدمی با رنج زاده می‌شود و زندگی می‌کند و انتخاب می‌کند بهترین را، حتی بناچار در مواجهه با عمیق‌ترین رنجهای زیستن!  

بام‌گردی
مژگان قدوسی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.