روایت جادوی خیال

59

درباره آثار رضا هدایت

چشم‌اندازی که گویی از پس پرده‌ای یک‌دست و در قالب سایه‌های رنگارنگ نمایان می‌شود؛ درختان و برگ‌ها، پرندگان و گربه‌ها، مردان و بیشتر زنانی که می‌نوازند و می‌رقصانند. چنین دنیایی در نقاشی‌های رضا هدایت متجلی می‌شود. ویژگی مهم نقاشی‌های هدایت، هارمونی و هماهنگی انسان‌ها با یکدیگر و طبیعت است. رضا هدایت به تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۴۵ در قروه کردستان و در خانواده‌ای فرشباف متولد شده است. تاثیر این ‌‌پیشه خانوادگی در ترکیب‌ رنگ‌ها‌ و چینش فرم‌های آثارش مشهود است. ترکیب‌ رنگ‌های آثار هدایت اولین ویژگی چشمگیر نقاشی‌های اوست و بعد از آن فرم‌های ساده شکل گرفته از خطوط نرم و تکرار موتیف‌ها و پیکرها که شکل و شمایل اسطوره‌های تاریخی و آیینی را یادآور می‌شود.

هدایت هنرمند نقاش، داستان‌نویس و تصویرگری است که در آثارش داستانی اسطوره‌ای، مراسمی آیینی و یا لحظه‌ای از زمان صلح انسان و‌ طبیعت را روایت می‌کند. رضا هدایت دلبستگی و علاقه‌اش به افسانه و تخیل را به نقاشی محدود نکرده و در کنار نویسندگی کتاب کودک، تصویرگری کتاب کودک را هم در کارنامه‌ش دارد. در آثار وی تناسبات فرمی پیکره‌ها، موتیف‌های طبیعی و همچنین استفاده از ترکیب رنگ یکسان برای انسان و طبیعت در عین ایجاد هارمونی و هماهنگی، ویژگی خیال‌انگیز این آثار است.

رضا هدایت سطحی رنگارنگ از بافت‌های متخلخل ایجاد می‌کند و سپس با رنگی یک‌دست مرز شکل‌ها را از دل آن بیرون می‌کشد. گویی فرم‌ها را کشف یا احیا می‌کند تا در دنیای جادویی نقاشی‌اش به حیات جاودان برسند. چنان که حسن موریزی‌نژاد گفته، هدایت افسانه نمی‌گوید، بلکه افسانه می‌سازد. او روش ساده و در عین حال ممتنعی دارد؛ ذهنش را عادت داده تا چیزهایی معمولا نامنتظر را کنار هم قرار دهد. نتیجه نیز فضایی سوررئالیستی نیست، بلکه به نظر می‌رسد عبارت فضایی جادویی توصیف مناسب‌تری برای نقاشی‌هایش باشد.

بام نگر
یاسمن شاپوری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.